Skinneslibetoget


Skinneslibetoget forebygger og fjerner bittesmå rifler og bølger på skinnerne.

Efter at skinneslibetoget har arbejdet på en strækning, vil der være færre vibrationer i sporet fraskinneslibetog 1 - foto peter Elmholt togene. Det betyder, at der går længere tid imellem, at det er nødvendigt at justere sporet og udskifte skinner, sveller og skærver.

Slibetoget kører 1-9 gange på samme strækning for at fjerne rifler og bølger på skinnerne. Hver aften og nat kan slibetoget i gennemsnit nå at slibe 5-6 km skinner færdigt i det tidsrum, der kører få eller ingen tog på en strækning. Skinneslibetoget bruges også efter en sporombygning til præventiv slibning af nyanlagte skinner, samt reprofilering af genanvendte skinner.

Slibetoget er 95 meter langt og vejer 325 ton. Det har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, således at hver enkelt slibesten kan anvendes, hvor der er behov for at fjerne metal. Togets højest tilladte kørehastighed er på 70 km/t på danske skinner. Slibningen foregår ved lav hastighed - mellem 3 og 9 kilometer i timen.

Skinneslibetoget gnistrer og støjer, når det kører gennem landskabet. Det ser nærmest ud som om, at der er gået ild i skinnerne under toget

Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276