Elektrificering i Danmark

Elektrificering

snippet elektrificering

Banedanmark elektrificerer omkring 1500 km jernbane.

Læs mere om fremtidens signalerLæs om elektrificering af Esbjerg-Lunderskov

Samfinansieret af EU

Samfinansieret af EU

Banedanmark elektrificerer

Arkaologi

Folder om elektrificering
Læs den her

Banedanmark elektrificererÅben pdf 

1934
     S-banen i drift i Danmark  
1984
  Kystbanen (nord for København) kører på el  
1997
  Storebæltsforbindelsen åbner - elektrisk drift fra København til Padborg  
1998
  Øresundsbanen åbner - trafik fra starten med el-tog  
2000
  Øresundsforbindelsen åbner  
2009
  I en aftale om En grøn transportpolitik blev det besluttet at gennemføre en strategisk analyse af en yderligere elektrificering af banenettet -blev afrapporteret i 2011  
2012
  Med aftalen Elektrificering af jernbanen mv. blev det besluttet at elektrificere strækningen Esbjerg-Lunderskov  
2013
  Med finanslov for 2013 blev der afsat midler til at elektrificere Køge Nord-Næstved, Den nye Bane København-Ringsted samt Ringsted-Femern  
2014
  Med Togfonden.dk blev det besluttet, at elektrificere Roskilde-Kalundborg, Fredericia-Aarhus, Aarhus-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn og Vejle-Struer  


Kilometer køreledningsanlæg
I dag:
Fjernbanen 1.321 km
S-banen 435 km
I alt 1.756 km

Fremtidige strækninger:
Fjernbanen 1.362

I alt 3.118 km






Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276