Om elektrificering

Samfinansieret af EU

Samfinansieret af EU

Elektrificering

snippet elektrificering

Banedanmark elektrificerer omkring 1500 km jernbane.

Læs mere om fremtidens signalerLæs om elektrificering af Esbjerg-Lunderskov

Banedanmark elektrificerer

Arkaologi

Folder om elektrificering
Læs den her

Banedanmark elektrificererÅben pdf 

For at elektrificere en jernbane hænger vi køreledninger op over sporene for at forsyne togene med strøm. Køreledningerne bæres af høje master, og strømmen ledes frem til toget fra transformerstationer.

Akvarel_tog_koreledninger
Akvarel: Søren Amsnæs

Kørestrøm og strømforsyning
Højspændingsnettet leverer strøm til de elektriske tog. Strømmen føres gennem kabler frem til en transformerstation, hvor den bliver omsat fra 150 kV til de 25 kV, som togene bruger. Strømmen føres ud til togene via køreledninger, der hænger på ca. syv meter høje master med fra 15 til 60 meter mellem hver.

Transformerstationer
En transformerstation består af et teknikhus og to transformatorer, så man kan lukke den ene ned til eftersyn uden at aflyse togdriften. En transfomerstation ligger i det fri på et 1.000 m2 stort, indhegnet område med beplantning af buske og træer udenom.

På togstrækningerne er der op til 50 km mellem transformerstationerne. Det skyldes, at vi bruger et AT-system til at føre strøm til togene på. AT-systemet er koblet til skinnerne og til køreledningen og gør det muligt at sende strøm over længere afstande. Derfor behøver vi færre transformerstationer. AT-posterne minder om transformerstationerne, men er mindre og ligger langs banen med 10-15 kilometers afstand.

Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276