Ringsted-Femern Banen

Projektdirektør
Jens Ole Kaslund
Tlf: 9139 9866
Femern@bane.dk

Anlægschef
Klaus S. Jørgensen
Tlf: 9139 9866
Femern@bane.dk

Folder

214x60_Teaser Folder

Ringsted-Femern Banen
Jernbanen, der binder Europa sammen

Se kortet over banenÅben pdf 

Kort

Kort Teaser

Oversigt over strækningen.

Se kortet over banenSe stort kort 

Samfinansieret af EU

Samfinansieret af EU

Ny dobbeltsporet jernbane ned til Femern Bælt

Banedanmark anlægger i årene 2014-21 jernbanen, der leder frem til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, som den fremgår i traktaten vedtaget af Danmark og Tyskland.

Sammensat foto 425x200

Projektet indeholder et nyt ekstra spor langs den eksisterende bane mellem Vordingborg og ned til Rødby, hvor banen kobles på den faste forbindelse over Femern Bælt. Udbygningen af banen kræver også en ombygning af mere end 100 broer på strækningen, som skal gøres højere og bredere. Læs mere om projektet. 

Opgradering til 200 km/t
Ringsted-Femern Banen opgraderes fremover til 200 km/t fra de nuværende henholdsvis 160 km/t og 120 km/t. Læs mere om opgraderingen.
 
Elektrificering og nye signaler
Den 120 kilometer lange strækning elektrificeres, og som resten af de danske jernbaner får banen et nyt signalsystem, som sikrer bedre rettidighed. Læs mere om elektrificeringen.

------------------------------------------------------------------------------
NYT: Hvad sker der nu
Den første af de i alt 18 vejbroer, som skal udvides og gøres højere, er netop genåbnet for biltrafik. Se mere 

Ny bro Tårngade
Foto: Den Nye bro på Tårngade

Ændringer i tidsplan
På grund af den opdaterede plan for færdiggørelse af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt er de danske anlægsarbejder udskudt. Det betyder, at de anlægsarbejder, der var forberedt til at være afsluttet med udgangen af 2019 er udskudt et eller flere år.

Fakta

Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276