Elektrificering Esbjerg-Lunderskov

Kontaktperson

Projektleder
Elektrificering
Jannik Lauge Gellert
esbjerg-lunderskov@bane.dk

60x60_bentjensen

Byggeleder
Elektrificering
Bent Jensen
esbjerg-lunderskov@bane.dk

Samfinansieret af EU

Samfinansieret af EU

Banedanmark elektrificerer

Arkaologi

Folder om elektrificering
Læs den her

Banedanmark elektrificererÅben pdf 

Strækningskort Esbjerg-Lunderskov  

Banedanmark elektrificerer frem til april 2017 den 57 km lange tosporede jernbanestrækning mellem Esbjerg og Lunderskov. Med elektrificering af strækningen bliver det muligt at køre med el-tog hele vejen fra København til Esbjerg.

AKTUELT 19. januar 2017:
Banedanmark elektrificerer jernbanen mellem Esbjerg og Lunderskov. Elektrificering af strækningen afsluttes i slutningen af april 2017. I de kommende måneder arbejder vi på strækningen aften og nat.

Fra uge 7 til og med uge 16 arbejder vi fire til fem aftener og nætter om ugen på banen. Når banen er spærret i forbindelse med vores arbejde kører der busser i stedet for tog.

Test af kørestrømsanlægget
Kørestrømsanlægget skal testes med strøm på. Det sker nætterne mellem:

- 9.-10. marts
- 10.-11. marts
- 13.-14. marts

Når vi tester kørestrømsanlægget, spærrer vi alle stationer af for passagerer. Det omfatter alle stationer mellem Vejen og Tjæreborg i tidsrummet fra kl. 19.45 TIL 4.45.

Esbjerg Station bliver afspærret og testet:

- 10. april


Testtog på strækningen

Fra den 20. marts kører der testtog på strækningen Aften nat. Testtoget kører frem til slutningen af april.

Togtrafikken
Fra uge 1-6 kører der færre tog end ellers i aftentimerne mellem kl. 19.45 og 04.45. Vi opfordrer til, at du planlægger din rejse på rejseplanen.dk, før du tager afsted. I disse uger arbejder vi hovedsageligt på Esbjerg Station, men der vil også være arbejdshold flere steder langs strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov.

I ugerne 7-16 kører der ikke tog mellem Esbjerg og Lunderskov mellem kl. 19.45 og 04.45 på de fem hverdagsaftener. I denne periode vil der være mange arbejder på Esbjerg Station, men fortsat også arbejder langs strækningen.

Når et spor er spærret for almindelig togdrift, vil der stadig køre arbejds- og testtog samt troljer i sporet. Man skal derfor følge de samme forholdsregler som altid ved færdsel i eller i forbindelse med sporet.


NYT 26.OKOBER 2016:
L
æs pressemeddelelse om forsinkelsen af elektrificeringen mellem Esbjerg og Lunderskov
 - Elektrificeringen afsluttes nu i april 2017


Elektrificeringsprogram
Banestrækningen mellem Esbjerg og Lunderskov er første del af et større elektrificeringsprogram for den danske jernbane.

Læs mere om elektrificeringsprogrammet

 

Moderne jernbane
Elektrificeringen af store dele af statens jernbanenet skaber et stærkt fundament for fremtidens jernbane med en fleksibel og effektiv jernbanedrift for person- og godstransport. Dette bidrager til en pålidelig og attraktiv jernbane til gavn for passagerer, operatører og miljøet

Når elektrificering af Esbjerg-Lunderskov er gennemført bliver det fra muligt at køre med el-tog på hele strækningen mellem København og Esbjerg. Det giver et løft til togbetjeningen og bedre mulighed for at tilrettelægge materielanvendelsen. Det giver også mulighed for at køre med el-tog på strækningen mod Padborg-Flensborg, hvor der allerede er elektrificeret.

Strækningskort Esbjerg-Lunderskov

Fakta

Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276