Elektrificeringsprogrammet

Projektdirektør for Elektrificerings­programmet
Klaus Bergman
kbm@bane.dk

Samfinansieret af EU

Samfinansieret af EU

Elektrificering

snippet elektrificering

Banedanmark elektrificerer omkring 1500 km jernbane

Læs mere om Esbjerg-LunderskovLæs om elektrificering af Esbjerg-Lunderskov

Læs mere om Køge Nord-NæstvedLæs om elektrificering Køge Nord-Næstved

Banedanmark elektrificerer

Arkaologi

Folder om elektrificering
Læs den her

Banedanmark elektrificererÅben pdf 

I disse år elektrificeres store dele af det danske jernbanenet. Elektrificeringen af størstedelen af det statslige jernbanenet er med til at skabe rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det er muligt at køre med el-drevne tog til gavn for miljøet.


Elektrificeringen af store dele af statens jernbanenet skaber et stærkt fundament for fremtidens jernbane med en fleksibel og effektiv jernbanedrift for person- og godstransport.
Dette bidrager til en pålidelig og attraktiv jernbane til gavn for passagerer, operatører samt for miljøet.
I dag er jernbanenettet kun delvist elektrificeret. Den første strækning, som Banedanmark er i gang med at elektrificere, er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov. Derefter følger Køge Nord-Næstved, Roskilde-Kalundborg samt Den nye Bane København-Ringsted. Læs mere om:

Desuden er det planlagt at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg. Dermed ligger der en langsigtet plan for elektrificeringen af den danske jernbane.

Fakta

Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276