Menu
Sporlægning
Den nye bane K√łbenhavn-Ringsted er klar til brug om 1 √•r og 199 dage

Kontakt

Banedanmark l√¶gger jernbanespor p√• Den nye bane K√łbenhavn-Ringsted i perioden fra november 2016 til maj 2017. Sporl√¶gningen skete med en fuldautomatisk sporl√¶gningsmaskine. De sidste skinner og sveller blev lagt den 8. februar 2017.


Aktuelt arbejdsområde - 2017

Her kan du f√łlge de sidste arbejder p√• sporl√¶gningen af Den nye bane K√łbenhavn-Ringsted. Frem til udgangen af april 2017 forts√¶tter vi med at k√łre sk√¶rver ud, justere spor og montere nye sporskifter. Vi skal desuden svejse jernbaneskinnerne i sammenf√łjningerne. I maj m√•ned vil vi udf√łre de sidste justeringsarbejder.

Skærvesupplering
Uge 17 til 21: Vi k√łrer lejlighedsvis sk√¶rver ud om natten i omr√•det mellem K√łge Nord Station og Retortvej i Valby.

Svejsning og spændingsudligning
Uge 17 til 22: Vi sammensvejser skinner og udf√łrer lejlighedsvis sp√¶ndingsudligning af skinner p√• str√¶kningen mellem  K√łge Nord Station og Vigerslev

Dynamisk stabilisering/belastning af sporkasse
Uge 17 til 21: Vi udf√łrer lejlighedsvis stabilisering sidel√łbende med sporjustering.

Kabelrender
Uge 17-21: Vi bygger kabelrender om natten mellem Ringsted og K√łge. Cirka 1000 meter om dagen.

Sporlægningsmaskinen

Tidligere arbejdsområder - 2017
Det venstre spor fra K√łge Nord Station til Vigerslev
Uge 2: Fra Kappelevvej til Lufthavnsrampen
Uge 6: Fra Sydgårdsvej til Vigerslev

Det h√łjre spor fra K√łge Nord Station til Vigerslev
Uge 3: Fra K√łge Nord Station til Kildestien i Greve
Uge 4: Fra Kildestien i Greve til Vallensb√¶k Torvevej
Uge 5: Fra Vallensbæk Torvevej til Vigerslev

Tidligere arbejdsområder - 2016
Det venstre spor fra K√łge Nord Station til Lufthavnsrampen
Uge 50: Fra Firemileskoven til Kappelevvej
Uge 48: 7.-9. december: K√łge Nord Station til Firemileskoven

Det h√łjre spor fra Ringsted til K√łge Nord Station
Uge 48: 5.-6. december: Ejbyvej til K√łge Nord Station
Uge 48:  28. november-2. december: Vestre Ringvej til Ejbyvej 
Uge 47: 21.-25. november: √ėstre Ringvej til Vestre Ringvej

Det venstre spor fra Ringsted til K√łge Nord Station.
Uge 46: 14.-18. november: Ejbyvej til K√łge Nord Station
Uge 45: 7.-11. november: Kongsted til Ejbyvej
Uge 44. 31. oktober-4. november: Ringsted ved √ėstre Ringvej til Kongsted

Sådan arbejder sporlægningsmaskinen

I filmen ovenfor kan du se, hvordan sporl√¶gningsmaskinen arbejder.

Seneste nyt om Den nye bane
Vi opdaterer l√łbende vores hjemmeside www.banedanmark.dk/k√łbenhavn-ringsted med seneste nyt om anl√¶gsarbejdet. Nederst p√• denne side kan du ogs√• tilmelde dig vores naboinformationsservice, s√• du l√łbende f√•r nyheder p√• mail.

Har du yderligere sp√łrgsm√•l, er du velkommen til at kontakte os p√• Kobenhavn-ringsted@bane.dk eller p√• tlf.: 82 34 05 01.

Arbejdet med Den nye bane K√łbenhavn-Ringsted gik ind i en ny fase, da vi fra den 31. oktober 2016 begyndte at l√¶gge spor i banetrac√©et. De sidste skinner og sveller p√• lagt den 8. februar 2017.

Selve sporl√¶gningen skete ved en op til 500 meter lang skinnek√łrende sporl√¶gningsmaskine. Sporl√¶gningen foreg√•r i perioden fra november 2016 til maj 2017, hvor maskinen skal l√¶gge cirka 120 km spor best√•ende af 180.000 sveller og 240 km skinner. Strukton Rail A/S udf√łrer sporl√¶gningen for Banedanmark.

P√• illustrationen herunder kan du se, hvordan banen bliver bygget op med jord, grus, sk√¶rver, sveller og skinner.

Opbygning-af-sporet

Sådan foregik sporlægningen
Vi byggede n√¶sten 2 km spor om dagen. Det foregik p√• den m√•de, at en traktor tr√¶kkede skinner ud om natten og sporl√¶gningsmaskinen lagde sveller under skinnerne om dagen. Sporl√¶gningsmaskinen havde ca. 3.200 sveller med ud om dagen.

Efter sporlægningen
Fra midten af februar til slutningen af april 2017 vil der fremdeles v√¶re aktiviteter p√• jernbanestr√¶kningen. Vi forts√¶tter med at l√¶gge sk√¶rver p√• sporene. Desuden hejser vi sporskifter p√• plads og svejser jernbaneskinnerne i sammenf√łjningerne.

Skærveleverancer og -supplering
I perioden frem til maj 2017 k√łrer vi sk√¶rver fra K√łge Havn til Den nye bane K√łbenhavn-Ringsted. De bliver brugt til sk√¶rvesupplering.

Fakta om sporlægningsmaskinen
Længde: 45 meter
Bredde: 3,24 meter
H√łjde: 4,72 meter
Vægt uden lokomotiv: 250 tons
Længde med svellevogne: Op til 500 meter
Dagsproduktion: op til 2 km spor

Minister stod for startskuddet
Arbejdet med sporl√¶gningsmaskinen startede i Ringsted. Sporl√¶gningsmaskinen ankom til Ringsted den 18. oktober 2016 og begyndte at l√¶gge spor ved m√•nedsskifte oktober/november 2016. Starten p√• sporl√¶gningen blev markeret af dav√¶rende Transport- og Bygningsminister, Hans Christian Schmidt.

Sporl√¶gningsmaskinen ankom til Ringsted den 18. oktober 2016, og dav√¶rende Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt markerede starten af sporl√¶gningen til Den nye bane den 28. oktober 2016.

Video af sporlægningsmaskinen:

Videoen er produceret af Harsco Rail.
Relateret
Information
TILMELD DIG
NYHEDER
S√¶t flueben ud for den slags nyheder, som du √łnsker at modtage. Du kan v√¶lge flere alternativer p√• en gang. Vi tilbyder generelle nyheder om projektet og nyheder om anl√¶gsarbejder og trafikoml√¶gninger i kommunerne p√• den kommende jernbanestr√¶kning. Vi bruger kun dine kontaktinformationer til at sende dig nyheder og videregiver dem ikke. Dit telefonnummer er kun til akutte nyheder - andre nyheder sender vi via e-mail. Du kan altid afmelde nyhederne.