Menu
Signalsystem
Den nye bane K√łbenhavn-Ringsted er klar til brug om 1 √•r og 198 dage

Kontakt

Baneteknisk arbejde

Fra efter√•ret 2016 og frem til 2018 skal Banedanmark udf√łre det banetekniske arbejde p√• den nye banestr√¶kning mellem K√łbenhavn og Ringsted.

Arbejdet omfatter etablering af sporunderbygning, sveller og skinner, ops√¶tning af k√łrestr√łmsanl√¶g samt etablering af det nye signalsystem.

Hele den ca. 60 kilometer lange str√¶kning bliver elektrificeret, og vi skal derfor s√¶tte master til de str√łmf√łrende ledninger op langs sporene.

Signalsystemet
Den nye banes signalsystem etableres fra for√•ret 2017 til for√•ret 2018. Signalsystemet best√•r af flere forskellige dele, som sikrer, at togene k√łrer rettidigt, og at der ikke sker sammenst√łd og uforudsete h√¶ndelser.

Signalsystemets grundl√¶ggende form√•l er at sikre, at togene ikke st√łder sammen og samtidig muligg√łre en h√łj regularitet og kapacitetsudnyttelse p√• jernbanen. Det er signalsystemet, som fort√¶ller lokomotivf√łreren, om der m√• k√łres eller ej.

Signalsystemet udg√łr sammen med blandt andet sporene og k√łrestr√łmmen den samlede infrastruktur p√• jernbanerne.

Grundstenen i signalsystemet er sikringsanl√¶ggene, der g√łr det muligt at s√¶tte signaler og sporskifter rigtigt, s√• togene kommer ind p√• den rigtige togvej samt sikrer, at signalerne viser r√łdt, n√•r et blokafsnit er optaget. Der er sikringsanl√¶g for s√•vel stationer som for str√¶kningen mellem stationerne.

Derudover er hovedstr√¶kninger og andre t√¶t bef√¶rdede str√¶kninger udbygget med et togkontrolsystem. Systemet sikrer blandt andet, at toget bremser, hvis lokomotivf√łreren k√łrer forbi et r√łdt signal.

Endvidere består signalsystemet af et fjernstyringssystem, som samler information fra sikringsanlæggene og styrer sikringsanlæggene fra centralt hold.

Et moderne signalsystem kan således overordnet opdeles i:

  • Fundamentale sikkerhedssystemer (sikringsanl√¶g, blokafsnit, sporskifter og signaler): Disse systemer sikrer, at der ikke gives tilladelse til, at flere tog kan k√łre ind p√• samme sporstykke p√• samme tidspunkt.

  • Togkontrol: Overv√•ger om lokomotivf√łreren reagerer korrekt p√• signalerne fra de fundamentale sikkerhedssystemer. I tilf√¶lde af at lokomotivf√łreren fx overser et stopsignal, vil togkontrolsystemet nedbremse toget, inden det passerer signalet.

  • Fjernstyring: Togtrafikken styres og overv√•ges fra fjernstyringscentraler, der er forbundet med sikkerhedssystemerne. Herfra dirigeres togene ind i de rigtige spor og p√• stationerne i den korrekte r√¶kkef√łlge.

L√¶s mere om det nye signalsystem og hvordan Banedanmark over de kommende √•r udskifter de for√¶ldede, danske signalanl√¶g p√• b√•de S-banen og fjernbanen.

Seneste nyt om Den nye bane
Vi opdaterer l√łbende vores hjemmeside www.banedanmark.dk/k√łbenhavn-ringsted med seneste nyt om anl√¶gsarbejdet. Her kan du ogs√• tilmelde dig vores naboinformationsservice, s√• du l√łbende f√•r nyheder p√• mail.

Har du yderligere sp√łrgsm√•l, er du velkommen til at kontakte os p√• kobenhavn-ringsted@bane.dk eller p√• tlf.: 82 34 05 01.

Relateret
Information
TILMELD DIG
NYHEDER
S√¶t flueben ud for den slags nyheder, som du √łnsker at modtage. Du kan v√¶lge flere alternativer p√• en gang. Vi tilbyder generelle nyheder om projektet og nyheder om anl√¶gsarbejder og trafikoml√¶gninger i kommunerne p√• den kommende jernbanestr√¶kning. Vi bruger kun dine kontaktinformationer til at sende dig nyheder og videregiver dem ikke. Dit telefonnummer er kun til akutte nyheder - andre nyheder sender vi via e-mail. Du kan altid afmelde nyhederne.