Banedanmark går i slutforhandling med Aarsleff-Siemens om elektrificering af det danske jernbanenet


(18.05.2015)

Efter evaluering af de fire modtagne bud og forhandlinger med de bydende konsortier går Banedanmark nu i slutforhandling med Aarsleff-Siemens om opgaven med at elektrificere størstedelen af det danske jernbanenet.

Jesper Hansen, adm. direktør i Banedanmark:

"Vi har været rigtig glade for at have stået med fire stærke bydere med stærke referencer fra lignende projekter, hvor de har leveret til aftalt tid og pris. Det har givet os en skarp konkurrence og gode bud på så vigtig en opgave i forhold til at skabe rammerne for en langt mere moderne jernbane. Med el-tog kan vi skabe en mere fleksibel og effektiv jernbanedrift for person- og godstransport, samtidigt med at vi tager større hensyn til miljøet."

"Vi har valgt at gå i slutforhandlinger med Aarsleff-Siemens, der har afgivet det samlede set økonomisk mest fordelagtige bud."

Det har også været væsentligt for Banedanmark at få en leverandør, der har den fornødne erfaring fra lignende projekter, hvor elektrificering af mere end 1300 km jernbane skal koordineres med andre store projekter - for Banedanmarks vedkommende primært Signalprogrammet og hastighedsopgraderinger i forhold til Timemodellen.

Tildelingskriterierne er vægtede således, at prisen er afbalanceret over for den tekniske løsning og evnen til at gennemføre projektet til tiden med så få gener for passagererne som muligt.
 
Jesper Hansen takker de fire bydere for den seriøsitet og høje kvalitet i deres bud på elektrificeringen af den danske jernbane og forventer, at den endelige kontrakt på elektrificering af den danske jernbane underskrives sidst i maj.

Læs mere om Banedanmarks Elektrificeringsprogram

For yderligere information kontakt Banedanmark presse på tlf: 8234 1313.

Fakta om Banedanmarks Elektrificeringsprogram

I alt skal 1300 km jernbane elektrificeres frem mod 2026.

Den første strækning er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg-Lunderskov. Denne strækning vil blive færdiggjort i 2. halvår af 2016.

Efterfølgende skal strækningerne Køge Nord-Næstved, Ringsted-Rødby og København-Ringsted elektrificeres.

Som en del af aftalen om Togfonden DK blev der afsat yderligere midler til at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.

Den kommende kontrakt om elektrificering indeholder derudover en række optioner, som giver Banedanmark muligheder for at elektrificere yderligere nye strækninger i Togfonden.

Der er afsat 12 mia. kr. til hele Elektrificeringsprogrammet.

 


Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276