Fjernbane

Kontakt

Kontakt Projektleder Øst

Projektleder Øst
Bagher Ghias Haddadan

   
  signalprogrammet@bane.dk

Kontakt

Kontakt Projektleder Vest

Projektleder Vest
Brian Nielsen

   
  signalprogrammet@bane.dk

Kort Fjernbanen

Plan for udrulning på fjernbanen

Plan for udrulning på fjernbanen.

Se kortet over banenSe stort kort 

Sådan virker det

Moderne signalsystem på fjernbanen

Læs mere om det moderne signalsystem ERTMS.

Læs mere herLæs mere


Fjernbane

Nyt fælles europæisk signalsystem til fjernbanen

Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS, på de første strækninger. ERTMS skal erstatte jernbanens gamle signalanlæg, der giver forsinkelser for togtrafikken. ERTMS er et moderne it-baseret signalsystem, hvor der ikke er signaler langs sporene, men alene på skærmen i lokomotivførerens førerrum. ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem for jernbaner. Det giver mulighed for at køre grænseoverskridende trafik, og vil løbende komme til at erstatte de nationale signalsystemer rundt om I Europa.

En totaludskiftning af jernbanens gamle signalsystemer til 'et moderne signalsystem betyder færre forsinkelser, som skyldes signalfejl og dermed flere tog til tiden. Derudover giver det mulighed for at køre flere tog og for højere hastighed på visse strækninger. Desuden betyder udskiftningen, at der er et ensartet højt sikkerhedsniveau på hele jernbanen.

Lige nu arbejder Banedanmark på de to første strækninger: Frederikshavn-Lindholm-Hobro og på Roskilde-Køge-Næstved. Udrulningen af ERTMS i hele landet er færdig i 2023.

Fakta

Banedanmark - Amerika Plads 15 - 2100 København Ø - Tlf. 8234 0000 - banedanmark@bane.dk - CVR 18632276