Derfor sliber Banedanmark skinnerne

Hver dag kører der over 3.000 tog på det danske jernbanenet, og det slider på skinnerne. For at du som passager kan få en god og punktlig togtrafik er det vigtigt, at skinnenettet er godt vedligeholdt.
 

Sliber og fræser

En vigtig del af vedligeholdelsesarbejdet består i at slibe og fræse skinnerne. Det arbejde sørger forskellige specialtog for. Togene har forskellige opgaver, og på disse sider kan du læse mere om specialtogene og deres arbejde på skinnerne. 

Vi lejer togene hos internationale jernbaneentreprenører, og slibetogene betjenes af specialuddannet personale. Herudover kører der en lods fra Banedanmark med på toget. Lodsen er sikkerhedsuddannet og har det nødvendige kendskab til jernbanestrækningen. 
 
Når skinnerne slibes eller fræses, giver det færre vibrationer i sporet, revner i skinnerne fjernes, og afstanden mellem skinnerne optimeres.  Alt sammen er det med til at sikre, at sporet er i god form og dermed ikke kræver så mange reparationer. Støj fra skinnerne reduceres også.
 

Forlænger sporets levetid

Det er ikke billigt at leje et specialtog med uddannet personale.  Hertil kommer en række andre udgifter som eksempelvis lønnen til den sikkerhedsuddannede lods fra Banedanmark - alligevel er der god økonomi i det for Banedanmark, fordi arbejdet reducerer udgifterne til vedligehold og forlænger sporets levetid.
 
I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som vi kan udføre samtidig med, at du som passagerer oplever færrest mulige forstyrrelser i trafikken. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten.
 

På siderne her kan du læse mere om de forskellige tog.

Skinnefræseren

temaer

05.02.2024
""

Sporombygningstoget

Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.

02.02.2024
""

Kryds aldrig sporet

Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.

01.02.2024
Ballastfordeler

Ballastfordeler

Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.

01.02.2024
""

Ballastrenser

Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt

01.02.2024
Stoppemaskine

Stoppemaskine

Pakker og komprimerer ballasten.

01.02.2024
banearbejder

Banens gule flåde

Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.

20.01.2023
Målevognstog

Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand

Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.

21.09.2022
Kørestrøm

Højspænding giver ikke høj spænding

Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.

11.04.2022
Sporfornyelse på Østfyn 2023

Sporfornyelser

Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.

03.11.2021
Banen i skumringstid

Banen er klar til storm

Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.

20.07.2021
Skinner

Når skinnerne skriger

I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.

17.06.2021
dæmningerne under jernbanen og deres opdygning

Skybrud og kraftig regn på banen

Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.

02.03.2020
Punktsky

Sådan scanner Banedanmark jernbanen

Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen

25.02.2020
Beredskabsvogne

Beredskab Banedanmark

Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.

13.12.2019
Tog gennnem landskab

Køreplanlægning

Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.

06.12.2019
Blomster langs banen_Lasse Bak

Sådan arbejder Banedanmark for naturen

I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.