Elektrificerede strækninger
Roskilde-Holbæk
Strækningen mellem Roskilde og Holbæk er elektrificeret. Køreledningsanlægget blevet testet med el-tog i efteråret 2021, og når det nye signalsystem er udrullet på strækningen i 2024, kan der indsættes el-tog i passagertrafikken
Ringsted-Næstved
I forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen er strækningen mellem Ringsted og Næstved blevet elektrificeret. Fra oktober 2021 har der kørt eltog på strækningen.
Køge Nord-Næstved
Banedanmark har afsluttet elektrificering af den 45 kilometer lange enkeltsporede jernbanestrækning mellem Køge Nord og Næstved. Det forberedende arbejde startede i 2015, og selve elektrificeringen blev afsluttet med en test i marts 2019. Strækningen blev i 2015 ombygget til en hastighed på 160 km/t i stedet for den tidligere hastighed på 120 km/t. Samtidig udskiftede vi de gamle broer med nye, som er høje nok til det nye kørestrømsanlæg.
Med elektrificering, opgradering af hastigheden og de kommende nye signaler på strækningen bliver det muligt at høste gevinsten af alle de investeringer, der er lavet på infrastrukturen i området. Strækningen Køge Nord-Næstved forvandler sig fra at være en regionalbane til at være en vigtig strækning på jernbanenettet. Med de nye signaler og Den nye bane København-Ringsted over Køge bliver rejsetiden mellem Næstved og Køge nemlig reduceret med op til 10 minutter, og der bliver mulighed for en direkte rejse og reduceret rejsetid mellem Haslev og København på op til ca. 38 minutter i slutningen af 2022, når signalerne er skiftet.