M4-broen

512 METER JERNBANEBRO OVER MOTORRING 4

Et af de centrale byggerier på strækningen er M4-broen, der skal føre den nye bane over motorring 4.Fra toppen af den nye jernbanebro i Vallensbæk vil fremtidens togpassagerer være hævet 10 meter over motorvejsknudepunktet Vallensbækgrenen.

Med sine 512 meter er M4-broen strækningens længste jernbanebro. Alene konstruktionen af stål og beton vejer omkring 25.000 ton. Hertil kommer kørestrømsanlæg, sveller og skinner.

En af de største udfordringer i forbindelse med etableringen af den nye jernbanebro har været trafikafviklingen på Motorring 4. Mens de store bærende broelementer blev løftet på plads hen over motorvejen i to weekender i juni og juli 2015, blev motorvejen af hensyn til sikkerheden lukket for trafik. Et omfattende arbejde der blev koordineret i tæt samarbejde med Vejdirektoratet.

Vinder af IABSE-Danmarks Konstruktionspris 2018 

Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner (IABSE) tildelte i 2018 konstruktionsprisen til M4-broen. På listen over tidligere prisvindere finder man Cirkelbroen i København og Kulturbroen i Aalborg.

Broen får blandt andet ros får byggemetoden, som i lille grad generede et af Danmarks travleste trafikknudepunkter, Vallensbækgrenen. Desuden er brokonceptet tilpasset miljøet for at minimere den visuelle barriereeffekt.

M4-broen blev udført i totalentreprise af et konsortium bestående af CG Jensen og Barslund med Krilov arkitekter og ISC Rådgivende Ingeniører A/S som rådgivere.

Visualisering af broen

Fakta om M4-broen

  • Broen er 512 meter lang
  • Broen består af 19 brofag i stål, hvorpå der er støbt en 14 meter bred plade af beton.
  • Armering og støbningen er foretaget i specialkonstruerede formvogne, som betyder, at trafikken nedenunder ikke blev generet af arbejderne
  • Stålelementerne er 6 meter brede, og det største element er over 39 meter langt og vejer omkring 250 ton
  • Der er brugt 3.600 ton stål til konstruktionen
  • Til støbning af brofundamenter og brodæk blev der brugt 8.640 m3 beton