Ringsted-Femern Banen

Hvornår?
Vi arbejder konstant på strækningen og har lige hævet en 10 uger lang spærring mellem Orehoved og Rødby Havn og yderligere en uge mellem Nykøbing Falster og Rødby Havn. Der er ingen spærringer hen over sommeren, bortset fra weekenden den 31.8.-2.9, hvor vi fjerner den gamle vejbro Rampen i Næstved. Projektet afsluttes i 2023/24.

Hvorfor?
Vi opgraderer banen, så den er klar til at slutte til den kommende tunnel til Femern. Det indbefatter:
• et nyt 55 km ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet hele vejen.
• ombygning af flere eksisterende stationer med nye gangbroer med elevatorer, hvoraf Eskilstrup Station er åbnet som den første i juni i år.
• ny station ved Holeby på Lolland
• ny dobbeltsporet jernbanebro over Guldborgsund
• ny dobbeltsporet jernbanebro over Masnedsund.
• elektrificering af banen.
• ombygning af mere end 100 broer for at give plads til køreledningsanlæg og ekstra spor.
• nyt signalsystem.

Hvor meget?
Vi flytter en halv million kubikmeter jord for at gøre klar til det nye spor.
Vi ombygger 100 broer på strækningen.
Vi anlægger 55 km nye spor, så hele strækningen bliver dobbeltsporet.

Læs mere om projektet