Drejehøvlen

Drejehøvlen er det seneste specialtog, Banedanmark er begyndt at benytte. 

Drejehøvlen er udviklet med henblik på udelukkende at høvle sporskifter. Når vi høvler sporskifterne, forlænger vi deres levetid med flere år, og da et nyt sporskifte koster omkring en million, giver det god mening at give de sporskifter, der trænger, en tur med drejehøvlen.

Ved brug af drejehøvlen kommer der også færre ridser på skinnernes overflade, og det er med til at reducere de støjgener, der nogle gange følger med slibningen.

Drejehøvlen er bygget som en fræsemaskine med fræsehjul med bevægelige skær. Under arbejdet kører det meget langsomt - tempoet er på cirka 400 meter i timen, når der høvles. Derfor bliver drejehøvlen også trukket fra standpladsen til arbejdsstedet af et lokomotiv. 

Det tager cirka en halv time for drejehøvlen at høvle et sporskifte. I en arbejdsgang kan drejehøvlen fjerne op til 1,8 mm jern fra skinnerne og ved præventiv høvling helt ned til 0,3 mm. 

Toget har kørt flere år i Tyskland, og blev første gang taget i brug i Danmark på udvalgte steder i efteråret 2016, og i efteråret 2017 er det på sin første større tur rundt i landet.