Baneprojekternes højsæson er i fuld gang

Det har været et travlt forår på jernbanen, og hen over sommeren vil der også være gang i projekterne, der skal opgradere og forny jernbanen.

Gule maskiner og orange medarbejdere har skinnet om kap med forårssolen på mange af de danske jernbanestrækninger de seneste måneder. Sommerhalvåret er nemlig højsæson for projekter i sporet og i år er det især slidte spor og skinner, der står for skud. Tag med en tur rundt i landet og få en status på nogle af Banedanmarks største arbejder – og hvad der venter hen over sommeren. 

 

Skjern-Holstebro

Anlæg af nye perroner og nyt jernbanespor på Lem Station

Sporfornyelse på Lem Station, juni 2025 (Foto: Banedanmark).

Et af årets helt store projekter er en omfattende fornyelse af jernbanestrækningen mellem Skjern og Holstebro, der gik i gang i det tidlige forår og afsluttes i midten af juli. 

Skinner, sveller og sporskifter på strækningen var ved at være godt slidte og er derfor blevet skiftet ud på store dele af strækningen. Samtidig er flere broer blevet renoveret, og de gamle perroner på Lem station er blevet revet ned og bliver erstattet med helt nye perroner. Sidst men ikke mindst, så er sporets bæreevne på strækningen blevet opgraderet, så sporet er klar til at tage imod de kommende batteritog, der vejer mere end almindelige tog. 

Læs mere om projektet her.

 

Ladeinfrastruktur til batteritog på Holstebro og Skjern station

Opsætning af ladeskinner til batteritog på Holstebro Station

Opsætning af kørestrømskinne til opladning af batteritog på Holstebro station, juni 2025 (Foto: Banedanmark)

Mellem Skjern og Holstebro skal der fra efteråret 2025 køre batteritog i stedet for de nuværende dieseltog. Derfor er Banedanmark er i gang med at etablere ladestationer over to af sporene på hver af de to endestationer. 

I løbet af foråret er der blevet rejst master med kørestrømsskinner og -ledninger, hvor togene kan køre ind og lade op. Samtidig er der blevet opført ladebygninger, der skal huse de transformere og convertere, der skal levere strøm til ladestationerne. 

I de kommende måneder skal ladebygningerne indrettes med det nye udstyr, og anlæggene skal testes og sikkerhedsgodkendes, inden de er klar til brug, forventeligt i løbet af efteråret 2025.

 

Aarhus H

Sporarbejde på Aarhus H

Fornyelse af spor og perroner på Aarhus Banegård, april 2025 (Foto: Banedanmark)

I Aarhus fornyer vi sporene, opgraderer hastigheden, elektrificerer alle spor samt udskifter gamle, analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.

Det omfattende arbejde gik i gang den 1. april i år. Lige nu arbejder vi bl.a. intensivt på stationsområdet, hvor spor 4-7 er gravet op og fjernet. Togtrafikken, som er reduceret med ca. 50%, afvikles derfor alene i spor 2 og 3. Når vi er færdige med spor og perroner i spor 4-7, begynder vi fornyelsen af spor 2-3.

Samtidig er vi i gang med at forny sporene over en 2 km lang strækning vest for Aarhus Banegård. Her genopbygger vi sporkassen med ballast, nye sveller og skinner.

Vi er også i gang med at gøre klar til kørestrømsanlægget under Bruuns Bro, hvorefter elektrificeringen af hele stationsområdet går i gang ligesom der skal installeres nyt digitalt signalsystem. 

Ombygningsarbejdet på og omkring Aarhus Banegård forventes at være afsluttet med udgangen af 2026.

Læs mere om Aarhus H

 

Høje Taastrup Station

Gult arbejdskøretøj i sporet på Høje Taastrup Station

Sporfornyelse på Høje Taastrup Station, juni 2025 (Foto: Banedanmark)

Togstrækningen mellem København og Roskilde er en af landets travleste togstrækninger, og travlheden slider naturligvis på skinnerne, som derfor skal fornyes. I år gælder det Høje Taastrup Station, der får nye skinner, sveller, skærver og sporskifter.  Fornyelsen af sporene på den travle station er et komplekst puslespil, der så vidt muligt skal gennemføres, mens togdriften igennem stationen opretholdes. 

I løbet af de seneste måneder er flere af hovedsporene gennem stationen blevet fornyet, og arbejdet fortsætter frem til sensommeren. I de kommende måneder gennemføres renovering af to jernbanebroer ved Hedehusene og en mere end 100 år gammel tunnel under banen ved Roskilde. 

Læs mere om sporfornyelsen på Høje Taastrup station

 

Svanemøllen-Hillerød

Sporarbejde på S-banen ml. Svanemøllen og Hillerød

Sporfornyelse på S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød, juni 2025. (Foto: M.J. Eriksson)

S-banen kører med rekordhøj punktlighed, og sådan skal det også gerne være i fremtiden. Derfor gennemføres der løbende vedligehold af S-banens travle togstrækninger. Det bidrager til en mere stabil og punktlig togdrift, fordi der vil opstå langt færre fejl på strækninger, hvor sporet er blevet fornyet.

I år gælder det en af S-banens travleste strækninger mellem Svanemøllen og Hillerød, hvor sporet trænger til en kærlig hånd. Fornyelsesprojektet består bl.a. i at udskifte slidte skinner, sporskifter, sporkasse og sveller på strækningerne. Ballasten under sporet renses og vi laver kørestrøms-, stærkstrøms- og afvandingsarbejder. Samtidig benytter vi lejligheden til at renovere fire broer på strækningen. 

Projektet begyndte i foråret og fortsætter frem til efteråret, hvor der bl.a. vil blive arbejdet med at forny sporene på Hellerup Station. 

Læs mere om sporfornyelsen på S-banen ml. Svanemøllen og Hillerød

 

Nyt digitalt signalsystem

Sporarbejde i jernbaneoverkørsel

Opgradering af overkørsler ml. Bramming og Tønder i forbindelse med udrulning af nyt digitalt signalsystem, april 2025. (Foto: Banedanmark).

Foråret har også budt på et helt nyt digitalt signalsystem, der er blevet udrullet på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg Lunderskov. 

Det nye signalsystem, der blev taget i brug i påsken, sørger for en høj sikkerhed for trafikken på jernbanen og kommunikerer konstant med lokomotivførerens computerskærm i førerrummet, og samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafikstyringscentral i Fredericia. Det giver en mere effektiv trafikstyring og færre forsinkelser.

I forbindelse med ibrugtagningen af det nye system blev 16 overkørsler opgraderet med halv- eller helbomme, og yderligere 32 overkørsler mellem Bramming og Tønder blev moderniseret.

Læs mere om det nye digitale signalsystem ml. Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder

Seneste nyt fra Banedanmark