Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.
Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr.
Jernbanen 2024: På vej mod fremtidens grønne jernbane
Jernbanestrækninger i hele landet fornyes, elektrificeres og digitaliseres i disse år. Få overblikket over årets store projekter på jernbanen hér.
Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.
Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.
Ballastfordeler
Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.
Ballastrenser
Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt
Stoppemaskine
Pakker og komprimerer ballasten.
Banens gule flåde
Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Højspænding giver ikke høj spænding
Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.
Sporfornyelser
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.
Banen er klar til storm
Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.
Når skinnerne skriger
I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.
Skybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Sådan scanner Banedanmark jernbanen
Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen
Beredskab Banedanmark
Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.
Køreplanlægning
Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.
Sådan arbejder Banedanmark for naturen
I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.
Når vi arbejder i sporet
Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken.
Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde
Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.
Varme skinner
Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.
Sommertid - vintertid
Sådan fungerer stationsurene.
Strøm og sikkerhed
Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille.
Sporet
Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner.
Broindskub
Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.
Når du skal krydse jernbanen
Sådan krydser du banen.
Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Skinnebrud
Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud.
Nedrevne køreledninger
Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning.
Sne og frost i sporet
Skulle vinteren komme, er vi klar.
Derfor sliber Banedanmark skinnerne
Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.