Laserscanning gør det nemmere at bygge en attraktiv og grøn jernbane

Ved at scanne jernbanen med en særlig laser får Banedanmark et præcist overblik over hver eneste kurve og kvist i sporet. Dataene er en stor hjælp, når det kommer til at holde sporet i god form og bygge fremtidens grønne jernbane.
Jernbanen er i disse år ikke alene ét af omdrejningspunkterne for den grønne omstilling. Den er også en central del af den digitale, teknologiske udvikling.
Det kommer blandt andet til udtryk i én af de måder, hvorpå Banedanmark måler og overvåger banens fysiske tilstand.
Her har man siden 2019 benyttet sig af såkaldt laserscanning. Det svarer til, at der bliver taget et røntgenfotografi af hele banen, der med stor præcision viser hver enkelte lille detalje i skinnerne, svellerne og sporets omgivelser.
”Laserscanningen er et fantastisk værktøj, som giver os nogle helt nye muligheder i arbejdet med den attraktive og grønne jernbane. Når vi har et så detaljeret indblik i sporets tilstand, kan vi mere effektivt vedligeholde banen. Vi kan også starte byggeprojekter langt hurtigere, da vi ikke i lige så høj grad behøver at sende folk ud for fysisk at måle i sporet,” siger Pernille Maren Jøndrup, sektionschef i Banedanmark.
På tur i hele landet
De digitale data mindsker altså behovet for at have folk ude at måle hver eneste detalje i sporet. Selve scanningen finder dog naturligvis stadig sted i banens fysiske rammer.
Helt konkret foregår det således, at en laserscanner monteres på et klassisk, gult arbejdskøretøj.
Med max 70 kilometer i timen suser køretøjet derefter på skinnerne gennem landet, mens scannerens vågne øje opfanger alt fra sveller og køreledninger til træer og buske, der gror tæt på sporet.
Laserscanneren har allerede været hele banen rundt flere gange. Den var senest på spil i sommeren 2021, hvor den over en snes dage tilbagelagde 1.854 kilometer. Her blev der blandt andet scannet på den sjællandske hovedstrækning, Svendborgbanen og på en række jyske regional- og lokalstrækninger.
Projekter bliver styrket
I nogle tilfælde vil der stadig være behov for, at Banedanmark sender folk ud for fysisk at inspicere sporet.
I sig selv kan laserscanningen dog hurtigere end en fysisk opmåling give et præcist billede af sporets tilstand. Og de digitale data bliver brug hver eneste dag i Banedanmark.
De præcise scanningsbilleder medfører blandt andet, at mange jernbaneprojekter kan komme hurtigere ud af startblokken, da Banedanmark på forhånd har et klart billede af, hvordan sporet og dets omgivelser ser ud.
Laserscanningen hjælper desuden Banedanmark med at holde banen i god form, da billederne viser, hvor i sporet der er behov for vedligeholdelse.
Læs mere om laserscanningen

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
En ny organisering skal give Banedanmark de bedste forudsætninger for at lykkes med de mange projekter på jernbanen i de kommende år. Samtidig udvides direktionen med to nye direktører.