55 mio. kr. i støtte til nyt signaludstyr i godslokomotiver

Som led i udrulningen af de nye signalsystemer på den danske fjernbane får jernbanevirksomhederne mulighed for at få delvis kompensation på op til 50 pct. af Banedanmark i forbindelse med investeringer i nyt signaludstyr til godslokomotiver”Det er meget positivt, at EU-Kommissionen har godkendt støtteordningen, så vi har mulighed for at give en økonomisk kompensation til jernbanevirksomhederne, der skal investere i nyt udstyr til brug for kørsel på det danske jernbanenet i forbindelse med overgangen fra det nuværende danske ATC togkontrolsystem til ERTMS,” siger Jan Schneider-Tilli, programdirektør for Signalprogrammet i Banedanmark. 

Folketinget har bevilget 55 mio. kr., og EU-Kommissionen har godkendt støtteordningen, hvor der vil være mulighed for at få kompenseret op til 50 pct. af udgifterne til indkøb og installation af det nye togkontroludstyr. Der er tale om et direkte tilskud til støtteberettigede jernbanevirksomheder, der kompenseres for de udgifter de vil have i forbindelse med overgangen fra det danske ATC togkontrolsystem til det nye ERTMS-system. Såvel STM- som ETCS-enhed er støtteberettiget. Kompensationen tildeles efter ansøgning. 

Støtteordningen forventes at træde i kraft 1. oktober i år og ansøgning skal være indgivet senest den 31. oktober 2020. Det vil være efter først-til-mølle-princippet. Ordningen afsluttes, når det tilgængelige budget er opbrugt eller ved den planlagte slutdato, alt afhængig af, hvad der kommer først.  
I forbindelse med godkendelsen af støtteordningen har EU-Kommissionen også konkluderet, at støtteordningen er nødvendig for at fremme interoperabiliteten, dvs. at godslokomotiverne fremover kan krydse landegrænser uden problemer med de forskellige landes signalsystemer. 
Spørgsmål vedrørende ansøgningsproces, kriterier mv. vil kunne læses på Banedanmarks hjemmeside.  

Betingelser for modtagelse af støtte
Der kan ydes en støtte på op til 1,2 mio. kr. pr. enhed til det første godslokomotiv i en serie (First-of-Class), der skal udstyres med ERMTS, og en efterfølgende støtte på op 0,5 mio. kr. pr. enhed til de efterfølgende godslokomotiver i samme serie. Såvel STM- som ETCS-enheden er støtteberettiget.
Henset til EU’s retningslinjer for statsstøtte til jernbaneselskaber er den maksimale støtteintensitet på op til 50 pct. af de støtteberettigede omkostninger. Visse betingelser knytter sig til modtagelse af støtte, herunder, at:

Omkostninger i forbindelse med indkøb og installation af ERTMS-togkontroludstyr for hvert lokomotiv kan dokumenteres
Ansøger er i besiddelse af en gyldig ibrugtagningstilladelse for det pågældende lokomotiv
Tilknytning af det enkelte lokomotiv til det danske jernbanenet dokumenteres (mindst 50.000 km / 5.000 timer over en femårig periode):

A. Eksisterende jernbanevirksomheder kan dokumentere dette på grundlag af lokomotivets historiske kørsel, men skal forpligte sig til at fortsætte denne drift i den følgende femårige periode 
B. Nye jernbanevirksomheder skal dokumentere, at støttemodtagende lokomotiv vil køre det påkrævede antal kilometer/timer over den kommende femårige periode, og der kræves garantistillelse.

For yderligere information kontakt Banedanmark presse på tlf: 8234 1313