Reduceret trafik på flere jyske strækninger
29.11.2024 kl. 11.15: Opdatering: Vi arbejder fortsat hårdt på at løse udfordringerne med signalsystemet i det vestlige Danmark. Resten af døgnet er der timedrift på strækningen mellem Aarhus-Aalborg. Resten af weekenden kører vi timedrift på følgende strækninger: Esbjerg-Holstebro, Vejle-Struer, Skanderborg-Herning-Skjern, Langå-Struer, Struer-Thisted, Aalborg-Frederikshavn.
På mange af de jyske strækninger oplever Banedanmark lige nu problemer med det digitale signalsystem.
Der kører kun et enkelt tog i timen på strækningerne, som betjenes af Midtjyske Jernbaner, Nordjyske Jernbaner og GoCollective resten af weekenden, og vi melder ud, så snart vi ved mere. Der er indtil videre besluttet af køre timedrift på strækningen Aarhus-Aalborg resten af fredagen.
"Vi arbejder lige nu på højtryk på at få trafikken i gang igen, og vi er ved at undersøge årsagen til nedbruddet. Vi leder bredt efter årsagen", fortæller vicetrafikdirektør i Banedanmark, Nicolai Smidt Sigsgaard.
Disse strækninger er omfattet af timedrift hele weekenden:
- Esbjerg-Holstebro
- Vejle-Struer
- Skanderborg-Herning-Skjern
- Langå-Struer
- Struer-Thisted
- Aalborg-Frederikshavn
- Aarhus-Aalborg
Disse strækninger er omfattet af timedrift hele weekenden:
- Esbjerg-Holstebro
- Vejle-Struer
- Skanderborg-Herning-Skjern
- Langå-Struer
- Struer-Thisted
- Aalborg-Frederikshavn
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Sønderjysk drejeskive fylder 100 år
Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.