100 tons tungt broelement til Køge Nord Station

Det bliver stort, tungt og spektakulært Byggeriet af Køge Nord Station når en vigtig milepæl, når første etape til den 225 meter lange, nye gangbro går i gang i den sidste weekend i oktober. Her skal det første brofag på over 100 tons løftes på plads af tre kraner over S-banen, som i forvejen er spærret for togtrafik. 

Broelementet er det første af i alt seks elementer på over 100 tons stykket, der skal løftes på plads til gangbroen, der bygges henover S-banen, Køge Bugt Motorvejen og de nye jernbanespor på den nye højhastighedsjernbane mellem Ringsted og København.

”Det har været et stort planlægnings- og koordinationsarbejde, men nu er vi endelig klar til at indlede montagearbejdet, hvor vi hejser første element til den nye gangbro på plads ved Køge Nord Station. Gangbroen er en central del af Køge Nord Station, og den bliver et vartegn for området, når den står færdig,” siger Kristian Hoffmann, der er byggeleder hos Banedanmark.

”Det er altid spændende at se dansk infrastruktur tage form og udvikle sig, og denne enorme og særdeles betydningsfulde brokonstruktion er absolut ingen undtagelse. Vi, ved Bladt Industries, er meget stolte over at have nået denne milepæl i projektet. Der har været en god fælles indsats fra alle parter,” siger Kim Bringsjord, divisionschef fra Bladt Industries.

De resterende to etaper, hvor de sidste fem broelementer monteres, forventes at foregå senere på efteråret. Her vil motorvejsbanerne på skift være lukket for trafik, imens de tonstunge elementer løftes på plads over vejbanerne. 

Fra december 2018 skal gangbroen gøre det muligt at skifte mellem S-banen på den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen og den nye bane mellem København og Ringsted på den nordlige side af motorvejen. Gangbroen strækker sig over S-banen, Køge Bugt Motorvejen samt den nye bane mellem København og Ringsted. 

Læs mere om den nye station på Køge Nord Stations hjemmeside. Du finder os også på Instagram #koegenordstation

Fakta: 

  • Køge Nord Stations gangbro bliver 225 meter lang
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer
  • Stålelementerne er i gennemsnit 10 meter brede og 40 meter lange, måler knap 3 meter i højden og vejer mellem 108 og 144 ton
  • Gangbroen kommer med elevatorer og rulletrapper til at bestå af ca. 1000 ton stål
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI
  • Køge Nord Station bliver en ny port til København for de 100.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8.000 daglige brugere.
  • Anlægget af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort Parkér og Rejs-anlæg ved stationen. 
  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen åbner i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i slutningen af 2018.


    For yderligere information kontakt Banedanmarks pressevagt på telefon 82 34 13 13