Årets første varsel om sne og storm
Alle strækninger er åbne for normal drift, men fortsat risiko for forsinkelser
Opdateret 4. januar klokken 12.30.
De strækninger i Jylland, hvor togtrafikken har været indstillet på grund af snestorm, er nu åbne igen. Der vil dog formentligt stadig være forsinkelser resten af torsdagen, så tjek Rejseplanen og MitTog-appen.
2024 begyndte med varsel om sne og storm, og det var især Nord- og Midtjylland, som blev ramt. Og selvom Banedanmark var forberedt på frost, sne og kulde, var togdriften stærkt påvirket:
”Banedanmark er forberedt til snestorm sammen med jernbanevirksomhederne. Vi følger altid DMI’s vejrprognoser, og når vinteren viser tænder, er vi klar med opvarmede sporskifter og kolleger, der kan fjerne de op til 15 kg tunge isklumper, der sætter sig fast i sporskifterne,” siger områdechef i Trafik, Nicolai Smidt Sigsgaard.
Trafikken indstilles på følgende strækninger indtil kl. 12 torsdag den 4. januar:
Aarhus-Herning
Vejle-Struer
Struer-Herning
Aarhus-Struer (via Viborg)
Aarhus-Aalborg
Aalborg-Aalborg Lufthavn
*Nogle af strækningerne vil være lukkede indtil torsdag morgen. Tjek derfor løbende Rejseplanen og Mit Tog.
Der indføres timedrift på følgende strækninger indtil klokken kl. 12 torsdag den 4. januar:
- Fredericia-Aarhus (Lyntog og regionaltog aflyses, mens IC-togene kører)
- Aalborg-Frederikshavn
- Herning-Skjern
- Esbjerg-Holstebro
- Kystbanen (halvtimesdrift)
- Der er reduceret drift på flere sjællandske strækninger
Tjek rejsen på MitTog eller Rejseplanen.
Siden opdateres løbende.
Læs mere om, hvordan Banedanmark gør klar til vinteren: Sne og frost i sporet | Banedanmark
Kæmpemaskinen Anne pakker skærver i Banegraven
Mens regnen siler ned over Aarhus, summer banegraven af liv. Under Bruuns Bro og i stationssporene tager fremtidens jernbane form - blandt andet med hjælp fra 170 ton tunge Anne.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.