Landsdækkende støjkortlægning

I 2022 har Banedanmark kortlagt togstøjen langs samtlige af Banedanmarks jernbanestrækninger i Danmark til brug for Banedanmarks fortsatte arbejde med at reducere støj fra forbikørende tog. Data kan ses i værktøj.
Kortlægningen er gennemført med den nationale beregningsmetode NORD2000 og ud fra de gældende vejledende nationale støjgrænseværdier til planlægningsbrug. Ifm. kortlægningen er der anvendt trafiktal fra 2019.

Støjkortlægningen er sket for bl.a. at opfylde EU støjdirektivet. De myndigheder, der har kortlagt støjen, skal bagefter lave en støjhandlingsplan, hvor de beskriver hvilke foranstaltninger de vil træffe imod støjen indenfor de næste 5 år. Banedanmarks støjhandlingsplan kan tilgås her, Støjhandlingsplan 2024 – 2029.

Kortlægningen kan være til gavn for offentligheden til brug for planlægning af nybyggeri langs jernbanestrækningerne, huskøb mv., hvorfor Banedanmark har valgt at offentliggøre resultaterne af støjkortlægningen.

Værktøjet "Beregnede støjniveauer på boligniveau"

Støjindikatorer og -data

Støj fra jernbanetrafikken er angivet som døgnvægtet årsmiddelværdi Lden i dB og støjens maksimalværdi Lmax, som er højeste støjniveau under passage af det mest støjende tog på strækningen. Middelstøjniveauet Lden er sammensat af støjen i hhv. dag, aften og natperioden, hvor støj i aften- og natperioderne er tillagt et øget genetillæg på hhv. 5 dB og 10 dB. Tillægget på 5 dB om aftenen svarer til, at hver togpassage om aftenen udgør ca. tre passager i dagperioden, mens tillægget på 10 dB svarer til, at hver togpassage natten tæller som ti køretøjer om dagen. Grænseværdien for Lden er 64 dB ved boliger. Grænseværdien for Lmax er 85 dB.   

Kortlægning er udført på baggrund af Miljøstyrelsens orientering 54 ”Kildestyrker til Nord2000 for tog på vel vedligeholdte spor”.  

Støjkortlægningen er baseret på en 3D beregningsmodel der bl.a. tager hensyn til terrænforhold, skærmning og refleksion af støjen. Kortlægningen tager desuden hensyn til togenes kørsels- og standsningsmønster omkring stationer. 

Støjberegningernes datagrundlag og dermed også resultater afspejler forholdene i år 2022 og der vil/kan således være nye boligbygninger, som ikke er omfattet af kortlægningen.

Støjen er beregnet i et afgrænset område langs jernbanen, der er dækkende for støjniveauer ca. 10 dB lavere end grænseværdierne. Hvis der ikke er en markering på en bolig, da er såvel Lden som Lmax niveauet mere end 10 dB lavere end grænseværdierne. Hvis niveauet for Lmax er angivet til ”0”, da er maksimalstøjniveauet for boligen meget lavt og er ikke beregnet.” Resultaterne er således reduceret til kun at indeholde boliger hvor Lden >= 54 dB eller Lmax >= 75 dB.

Kortet viser med farve det højeste middelstøjniveau Lden på boligens adgangsadresse. Det betyder at støjniveauet ved etageboliger repræsenterer det højeste Lden støjniveau, der er beregnet på de forskellige etager ved den pågældende opgang, hvilket typisk vil være for de øverste etager. For énfamilie-boliger er støjniveauet det højeste støjniveau, der er regnet for boligen, hvad enten boligen er i ét eller flere plan. Klikker man på en given bolig åbnes en informationsboks, hvor boligens adresse samt middelstøjniveau Lden og maksimalstøjniveau Lmax fremgår. 

Tilskud til støjisolering

Banedanmark har igennem tiden siden 1986 tilbudt tilskud til støjisolering til helårsbeboelser, som har et støjniveau over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier til planlægningsbrug. Facadeisoleringen er ikke registeret i støjkortlægningen, men er registeret under den enkeltes ejendoms BBR, www.ois.dk
Beregnede støjniveauer på boligniveau

Beregnede støjniveauer på boligniveau

Støjen er beregnet i et afgrænset område langs jernbanen, der er dækkende for støjniveauer ca. 10 dB lavere end grænseværdierne. Data er fra 2022.

Adgang til værktøjet