
Banedanmarks pressetelefon
Kontakt Banedanmarks pressevagt på tlf. 82341313.
Find flere kontaktinformationer



Leverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m.
Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark.
Læs om omtale af Banedanmark
Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.

Hastigheden sænkes efter togulykke
Banedanmark og DSB har koordineret med Sønderborg og Aabenraa kommuner omkring en række tiltag, der skal øge sikkerheden ved overkørslerne endnu mere mellem Sønderborg og Tinglev. Togets hastighed sættes ned i overkørslerne, beplantning beskæres, så udsynet forbedres, der opsættes nye skilte, og der etableres rumleriller i vejen.

Ni overkørsler på den statslige jernbane er uden bomme
I de seneste år har Banedanmark opgraderet flere hundrede overkørsler og forsynet dem med bomme. Nu er der ni overkørsler tilbage uden bomme på statslige jernbanestrækninger, hvor der kører passagertog, mens Banedanmark er ansvarlige for 20 overkørsler uden bomme på privat- og havnebaner.

Tog afsporet mellem Kliplev og Tinglev
Et tog ramte sent fredag eftermiddag et køretøj i en overkørsel mellem Kliplev og Tinglev. Trafikken er indstillet til og med fredag den 22. august, mens der ryddes op efter ulykken.

Når du skal krydse jernbanen
Sådan krydser du banen.

Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.

Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.

Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.

Ballastrenser
Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt

Ballastfordeler
Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.

Stoppemaskine
Pakker og komprimerer ballasten.

Banens gule flåde
Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.

Højspænding giver ikke høj spænding
Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.

Sporfornyelser
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.

Banen er klar til storm
Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.

Når skinnerne skriger
I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.

Skybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.

Sådan scanner Banedanmark jernbanen
Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen

Beredskab Banedanmark
Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.

Køreplanlægning
Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.

Sådan arbejder Banedanmark for naturen
Banedanmark arbejder målrettet på at fremme naturen og biodiversiteten, mens vi vedligeholder, udvikler og fremtidssikrer jernbanen. I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.

Når vi arbejder i sporet
Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken.

Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde
Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.

Varme skinner
Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.

Sommertid - vintertid
Sådan fungerer stationsurene.

Strøm og sikkerhed
Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille.

Sporet
Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner.

Broindskub
Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.

Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.

Derfor fræser Banedanmark skinnerne
Skinnerne bliver fræset - med forskellige formål.

Sne og frost i sporet
Skulle vinteren komme, er vi klar.

Skinnebrud
Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud.

Nedrevne køreledninger
Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning.