Om Banedanmark

I Banedanmark skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi holder den gamle jernbane kørende. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer.
Med fremtidens attraktive, grønne jernbane kan togene køre hurtigere, tættere og smartere. Trængslen kan mindskes, og klimaet og miljøet får det bedre af eltog. Undervejs tager vi – så godt vi kan – hensyn til naturen og styrker biodiversiteten langs banen.
Vi er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere. Hovedkontoret ligger på Carsten Niebuhrs Gade 43 i København, men vi har dygtige og dedikerede medarbejdere i hele Danmark.

Sæt din karriere på skinner
Er du ingeniør, jurist eller kontoruddannet? Det kræver mange forskellige kompetencer af udvikle og drive fremtidens grønne jernbane.
Læs om mulighederne
Banen binder os sammen
Vil du være med til at lægge skinner til en grønnere fremtid?






Bæredygtighedsstrategi
I Banedanmark er vi i fuld gang med at bygge en attraktiv jernbane, hvor togene kan køre på el, så miljøbelastningen bliver mindre.
Gå til bæredygtighedsstrategien

Visuel identitet
Her finder du logo og retningslinjerne for vores visuelle identitet.
Find vores visuelle identitet
En sikker jernbane
Den danske jernbane hviler på høje krav om sikkerhed. Som infrastrukturforvalter arbejder Banedanmark målrettet for, at alle, der benytter eller arbejder på jernbanen, skal være trygge.
Sikkerhed i Banedanmark
Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro
Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor.