Oddesundbroen er nu fremtidssikret

DEN 84-ÅRIGE BRO TIL THY ER OPGRADERET MED NYE SPOR, SOM SIKRER TOGDRIFTEN MANGE ÅR FREM. TOGTUREN OVER VANDET ER DERFOR MULIG IGEN.


Jernbanesporet på Oddesundbroen, der forbinder fastlandet med Thy i den vestlige del af Limfjorden, har fået et ansigtsløft.  

Siden maj har Banedanmark skiftet det udtjente jernbanespor ud med et helt nyt spor hen over broen, som skal holde driften kørende de næste 50 år. 

Opgraderingen sker i forbindelse med et omfattende fornyelses- og vedligeholdelsesprojekt på Oddesundbroen. Et projekt, som desværre er blevet forsinket, da der har været udfordringer med at skaffe de rigtige komponenter på grund af problemer med de globale forsyningslinjer.

”Vi er glade for, at der igen kan køre tog over Oddesundbroen, og at vi nu har en forbindelse, der kan fungere i mange år frem. Forsinkelserne på projektet har været rigtig træls for passagererne. Det er der ingen tvivl om. Det skyldes, at en række komponenter har været massivt forsinket, blandt andet på grund af krigen i Ukraine, som har gjort det vanskeligt at få leveret jern- og stålkomponenter. Derfor var vi nødt til at forlænge sporarbejdet, og det synes vi også var ærgerligt, men desværre nødvendigt,"siger Hanne Egeris Svendsen, der er projektchef i Banedanmark.

I forbindelse med sporfornyelsen har Banedanmark malet brokonstruktionen under sporet. Herudover er broklappen og de to første buefag blevet afrenset og vedligeholdt gennem de seneste år. 

Togene kører igen

Mens arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanesporet på Oddesundbroen stod på, har Arriva indsat togbusser på Thybanen. Nu hvor Banedanmark åbner det nye spor, kan passagererne igen tage toget over vandet. Og det glæder Therese Christensen, der er kommerciel chef i Arriva.

”Vi er rigtig glade for, at det igen er muligt for Arrivas passagerer på Thybanen at tage den direkte togforbindelse mellem Thy og fastlandet.”

Togene kører igen fra i dag den 21. november. 

Fakta:

• Oddesundbroen åbnede for trafik i 1938.
• Broen er 472 m lang, og hver enkelt af de tre buefag er 70 m. Broen er en klapbro, og klapfaget spænder over en 30 m bred sejlrende.
• Vedligeholdelsesarbejderne på Oddesundbroen er en kontinuerlig proces. Broklappen blev malet i 2017, de to første buer blev malet i 2020 og 2021 og den sidste skal males i 2023. 
• I 2022 blev brokonstruktionen malet under sporene i forbindelse med, at broens gamle spor blev fornyet. 
• Malingen beskytter broens stålkonstruktioner og forventes at holde i 25-40 år.
• Det nye jernbanespor har en forventet levetid på ca. 50 år.