Sporarbejde på Sydbanen i påsken

Hen over påsken skal Banedanmark foretage flere arbejder på jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing F som led i arbejdet med opgraderingen af Ringsted-Femern banen.

Banedanmark opgraderer i disse år jernbanen mellem Ringsted og Rødby, så den har den ønskede kapacitet, når den faste forbindelse under Femern bælt er færdig i 2029.

Selvom der er længe til tunnelen åbner, så er arbejdet med at opgradere jernbanen allerede i fuld gang. Klaus S. Jørgensen, projektdirektør på Ringsted-Femern banen siger:

"Sidste år gennemførte Banedanmark hovedparten af arbejdet mellem Ringsted og Næstved, hvor vi bl.a. elektrificerede strækningen, renoverede spor og opgraderede Glumsø Station. I år færdiggøres de sidste arbejder på strækningen, så der kan indsættes el-tog mellem Ringsted og Næstved senere på året. Og derudover fortsætter vi arbejdet med opgraderingen af Ringsted-Femern banen på strækningen mellem Næstved og Nykøbing Falster".

Flere forskellige arbejder hen over påsken
Lørdag d. 27. marts 2021 begynder en stribe sporarbejder, der fortsætter hen over påsken. Arbejdet er planlagt i påsken for at genere pendlerne mindst muligt.

I forlængelse af sidste års opgraderinger mellem Ringsted og Næstved foretages sikringstekniske arbejder ved Næstved Station hen over påsken.

Ved Nørre Alslev skal Banedanmark fjerne det ene spor, som led i arbejdet med ombygningen af stationen, og på Nykøbing Falster Station skal der foretages indledende arbejder forud for en større sporombygning senere på året.

Derudover fortsætter arbejdet med at elektrificere banen, så den kan blive klar til fremtidens klimavenlige el-tog. I påsken arbejdes der ved Vordingborg Station, hvor der bl.a. skal foretages prøvegravninger, for at sikre kabler og ledninger i jorden, inden arbejdet med mastefundamenter til kørestrømanlæggene begynder.

Hen over påsken arbejder Banedanmark desuden med installation og test af komponenter til det nye signalsystem, som i øjeblikket udrulles mellem Køge og Næstved og mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster.

Togdriften påvirkes
Påskens sporarbejde ved Næstved Station betyder, at der ikke kan køre tog mellem Ringsted og Nykøbing F og ml. Næstved og Køge, fra lørdag den 27. marts til og med søndag den 4. april 2021.

DSB indsætter togbusser på strækningerne.

Passagerer kan desuden planlægge deres rejse på Rejseplanen.

Kontakt
For yderligere informationer kontakt Banedanmark Presse på tlf. 82341313 eller mail presse@bane.dk

Fakta: Ny jernbane til Europa
Ringsted-Femern Banen er ét af Banedanmarks største infrastrukturprojekter og består af mange forskellige opgraderinger

• Skinnerne renoveres flere steder på strækningen og der bygges et 55 km langt ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet hele vejen.
  • Kurver rettes ud og banedæmninger forstærkes, så togene kan køre hurtigere i fremtiden.
  • Banen elektrificeres med nyt kørestrømsanlæg, så der kan køre klimavenlige el-tog i fremtiden
  • Der udrulles nyt signalsystem, der på sigt vil give en mere stabil togdrift med flere tog til tiden
  • Flere eksisterende stationer og perroner ombygges og moderniseres og der etableres en helt ny station ved Holeby
  • Der bygges faunapassager, paddehegn og -passager af hensyn til dyreliv og miljø.
  • Arbejdet finansieres af A/S Femern Landanlæg og EU.

Læs mere om Ringsted-Femern banen på vores hjemmeside:

Ringsted-Femern Banen | Banedanmark

Nyheder fra Banedanmark