Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler

På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang, og Signalprogrammet er i god gænge. Men hvordan går det egentlig med udrulningen af de nye signaler i 2021? Her får du et overblik.

På flere og flere strækninger landet over bliver de nye signalsystemer sat i drift. Det betyder, at stadigt flere passagerer kan vinke farvel til de gamle, analoge signaler langs skinnerne, som er teknologisk forældede. I stedet kan de sige goddag til nye, digitale og tidssvarende signalsystemer. De nye signaler vil være med til at føre jernbanen ind i en ny, digital tidsalder, og på sigt vil de bl.a. komme til at betyde færre signalfejl og dermed flere tog til tiden.

”Vi har fuld fart på udrulningen af de nye signalsystemer på en række strækninger på tværs af landet. I år har vi indtil nu taget de nye signaler i brug på yderligere to strækninger på fjernbanen og har desuden en ekstra på vej. Og med den seneste udrulning i hovedstadsområdet er det nye system nu taget i brug på knap halvdelen af hele S-banen. Det viser, at vi med flere erfaringer i bagagen kan udrulle de nye signalsystemer i et højt tempo, og derfor oplever vi også en god fremdrift i udrulningerne på både fjernbanen og S-banen,” siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark.

I 2021 har Banedanmark indtil videre sat punktum for tre ud af fire udrulninger, hvor de nye signalsystemer er blevet sat i drift. Her kan du se, hvor langt de forskellige udrulninger er.

Langå-Struer-Holstebro

På fjernbanen er Banedanmark i fuld gang med at udrulle det nye signalsystem kaldet ERTMS. I den forbindelse bliver spor og tog udrustet med nyt, teknisk udstyr. Det betyder, at tog, skinner og trafikcentre fremover vil blive integreret i ét samlet system. Det vil give trafikcentrene flere og mere præcise informationer om togtrafikken, så man langt hurtigere kan lokalisere og håndtere de enkelte fejl, der evt. måtte opstå. Samtidig vil det også gøre det muligt at udnytte jernbanens fulde kapacitet og dermed få flere tog på skinnerne.

I det jyske lagde Banedanmark i marts sidste hånd på udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro, hvor det blev sat i drift. Arbejdet på strækningen blev afsluttet til tiden, og togene kunne herefter gå over til at køre på det nye signalsystem.

Køge-Næstved

Med det nye, tekniske udstyr i spor og tog vil det fremover være en computer i togets førerrum, der holder styr på bl.a. køretilladelser, den tilladte hastighed, og hvornår der skal bremses på en given strækning. På den måde er det nye system i højere grad IT-baseret i modsætning til det gamle.

På Sjælland er udrulningen af det nye signalsystem mellem Køge og Næstved netop overstået, og her blev det nye system sat i drift i starten af august. Her var transportministeren også med på en prøvetur i togets førerrum, hvor han med egne øjne oplevede de forskellige fordele, som det nye system indebærer for lokomotivføreren.

Farumbanen og Ringbanen

I hovedstadsområdet er Banedanmark også i fuld gang med at udskifte de gamle signaler. På S-banen hedder det nye, IT-baserede signalsystem CBTC. Det er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og bliver i forvejen anvendt i storbyer verden over som f.eks. New York, Paris, London og Madrid.

I én samlet udrulning blev det nye system sat i drift mellem Farum og Nordhavn, Hellerup og Nordhavn samt mellem Hellerup og Ny Ellebjerg i januar. Dermed er de nye signaler taget i brug på knap halvdelen af S-banen.

Resten af S-banen vil blive sat i drift med det nye signalsystem i løbet af 2022.

Mogenstrup-Nykøbing Falster

Mellem Mogenstrup på Sydsjælland og Nykøbing Falster er Banedanmark også i fuld gang med at rulle det nye signalsystem ud. Det sker samtidig med opgraderingen af banen mellem Ringsted og Femern, som i fremtiden skal udgøre en ny forbindelse mellem Danmark og Tyskland samt resten af Europa.

I løbet af september vil de første tests af det nye system finde sted, og herefter er det forventningen, at de nye signaler vil kunne sættes i drift på fra midten af december.

 

FAKTA:

Det nye signalsystem hedder ERTMS (European Railway Traffic Management System) og er ved at blive udrullet på hele fjernbanen. Det bygger på fælleseuropæiske standarder og skaber bedre betingelser for togtransport på tværs af europæiske landegrænser.

Hurtigere tog

ERTMS er et højhastighedssystem. Når togene fremover kører med det nye system, vil en computer i togets førerrum bl.a. holde styr på køretilladelser, strækningens tekniske data, og hvornår der skal bremses. Det vil give togene mulighed for at køre hurtigere på visse strækninger på fjernbanen.

Flere tog til tiden

De gamle, analoge signaler er flere steder i landet teknologisk forældede og giver derfor ofte forsinkelser. Med udrulningen af det nye system vil der bl.a. være færre komponenter i sporet, som kan fejle. Det betyder, at antallet af signalfejl vil falde, og det vil give flere tog til tiden.

Øget sikkerhed

Det nye signalsystem vil gøre det muligt at skabe en endnu højere og mere ensartet sikkerhed på hele jernbanen. Over 300 tog på landsplan bliver udrustet med nyt ERTMS-udstyr, som bl.a. overvåger hastigheden og sikrer, at der bremses i rette tid på strækningerne. I dag består fjernbanen af flere forskellige sikkerhedssystemer. Derfor vil det samme høje sikkerhedsniveau blive udbredt til hele fjernbanen med udrulningen af det nye signalsystem.

Bedre trafikinformation

Med det nye signalsystem bliver togene og infrastrukturen langs skinnerne udrustet med nyt, teknisk udstyr, så de kan kommunikere i ét samlet system. Det gør det muligt for Banedanmarks to trafikcentre at modtage data, så de kan lokalisere toget langt mere præcist og modtage flere og mere præcise informationer end tidligere. Dermed kan evt. fejl løses, før de overhovedet når at påvirke på togtrafikken. Det vil også gøre det muligt at udnytte jernbanens fulde kapacitet, og på den måde kan der køre flere tog på skinnerne.

seneste nyt fra banedanmark