Snart skal fiberkablerne ligge uden for sporet

risikoen for, at kablerne bliver gravet over, bliver meget mindre, når vi på 17 strækninger placerer fiberkablerne langs banehegnet. Når der er sporarbejde, er der altid risiko for, at et kabel eller flere graves over, og det samme er tilfældet, når det drejer sig om vedligeholdelsesarbejde. Samtidig kræver kablerne, når de ligger i sporet, også spærringer, når de skal skiftes ud.

Nu er nye tider på vej, for vi er i gang med at flytte kablerne over i rør, der kommer til at ligge langs banen og ikke i sporet. Første træk blev taget i forbindelse med sporarbejderne på Vestfyn i 2015, og på fire strækninger er vi nu i gang med at flytte kablerne ”ud til siden”.

Og det stopper ikke her, for på yderligere 17 strækninger skal kablerne frem mod 2020 flyttes over i rør, der ligger langs banen.

Der er tale om sammenlagt 720 kilometer kabler, der skal flyttes, og vi regner med at begynde på den første strækning i marts 2018Mette Sandvig Gonzales Dinamarca, projektleder Banedanmark

Højt tempo

Når kablerne skal lægges, så kommer det til at foregå i en effektiv arbejdsgang, hvor der bliver gravet rende, lagt rør herefter lagt jord på igen. Den slags er med til at holde meterprisen nede i projektet, der har en økonomisk ramme på 330 millioner.

 

"Fiberkablerne bliver blæst ind i plastrørene. Kablerne bliver brugt til alt fra signalgivning til Banedanmarks administrative data, og der er rigelig med plads i de 10 rør, der kommer til at ligge på hver strækning" siger Mette Sandvig Gonzales Dinamarca

De to rådgivere, der er valgt til henholdsvis otte og ni af strækningerne, får desuden til opgave at kvalitetssikre hinandens projekteringer. Når det så samtidig er de samme kolleger ude i de enkelte fag i Teknik, der skal validere løsningerne, så sikrer projektet, at løsningerne bliver tæt på ens i hele landet.

Flere fordele

Når kablerne flytter ud langs banen giver det flere fordele. Både for dem, der skal stå for drift og vedligehold, dem, der skal gennemføre sporprojekter på en given strækning, og – ikke mindst – for trafikken og dermed også passagererne.

 

"Risikoen for at grave et kabel i forbindelse med et sporarbejde bliver meget mindre i forhold til i dag, hvor kablerne er meget udsatte. Samtidig kan kollegerne i forbindelse med vedligehold komme til kablerne uden at skulle have en sporspærring og dermed forstyrre trafikken," siger Mette Sandvig Gonzales Dinamarca.