Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj

Jernbanen ved Snoghøj får i det kommende halve år en tiltrængt fornyelse, når Banedanmark udskifter fire sporskifter på den travle jyske hovedstrækning. Samtidig fornyes skinner, sveller og skærver før og efter sporskifterne, og der udføres arbejde på en bro over motorvejen.
Det er et omfattende og nødvendigt arbejde, som kommer til at løfte kvaliteten af sporene, siger projektleder Niels Tolstrup:
”De fire sporskifter ved Snoghøj er gamle, og risikoen for at de fejler og skaber forsinkelser bliver stadig større. Når vi er færdige, er jernbanen i bedre stand og klar til fremtidens togdrift. Det samme gælder fugtisoleringen på motorvejsbroen, som har overskredet den forventede levetid og trænger til at blive skiftet,” siger Niels Tolstrup.
Projektet kommer til at påvirke trafikken på både jernbanen og motorvejen. Mens arbejdet står på, vil det ene spor i perioder være spærret, så der kan køre tog i det andet spor. Der vil også være perioder, hvor begge spor er spærret, og her bliver der i stedet indsat togbusser. Desuden bliver motorvejen i perioder afspærret nogle timer om natten, mens der lægges plader ud og sættes afskærmning op mod motorvejen.
”Vi har tilrettelagt arbejdet, så vi forstyrrer så lidt som muligt, men vi kan ikke arbejde, uden at det kan mærkes af togpassagerer og bilister. Vi opfordrer togpassagerer til at planlægge deres rejse på Rejseplanen, mens bilister med fordel kan følge med på Trafikinfo.dk,” siger Niels Tolstrup.
Arbejdet ved Snoghøj gik i gang i februar og forventes at være færdigt i slutningen af august.
Banedanmark skal:
- Udskifte fire sporskifter ved Snoghøj
- Udskifte sporkasse, sveller og skinner i forlængelse af sporskifterne
- Udskiftning af fugtisolering på brodækket på motorvejsbro
- Forhøje på kanterne på begge sider af broen

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
En ny organisering skal give Banedanmark de bedste forudsætninger for at lykkes med de mange projekter på jernbanen i de kommende år. Samtidig udvides direktionen med to nye direktører.