IC3-tog får digitalt boost i Langå

Banedanmark fejrede i dag i Langå, at de første seks IC3-tog er klar til at køre med det nye digitale signalsystem, som skal give danskerne flere tog til tiden.

Det en kompleks opgave at opdatere 96 IC3-tog fra 1980'erne til 2019. Men det er nødvendigt for, at togene kan køre med det nye, digitale signalsystem, som er ved at blive installeret i hele Danmark. Arbejdet foregår i et værksted i Langå i tæt samarbejde mellem Banedanmark, leverandøren Alstom og DSB. I dag, den 13. november, har de nået en markant milepæl, da de første 6 IC3-tog er klar:

"Det er et vigtig fremskridt for os, fordi IC3-togene er grundstammen i den danske togtrafik - og efter flere års arbejde er det nu lykkes os, at få udfordringerne med disse tog løst," siger direktør for Signalsystemer i Banedanmark, Søren Boysen og fortsætter:
 
"Det kan sammenlignes med at indsætte en ny avanceret computer i en ældre Opel Kadett. Det er svært, for der mangler plads til komponenterne. På samme måde har vi i hvert enkelt IC3-tog fx skulle finde plads til: 1 radar, 2 antenner, 2 hjulsensorer og 1 avanceret ombordcomputer - samt skulle trække mere end 200 meter kabel gennem hele toget," siger Søren Boysen.
 
Også Banedanmarks leverandør Alstom er tilfreds:
 
"Vi har nået denne markante milepæl, fordi samarbejdet mellem Alstom, Banedanmark og DSB er rigtig godt. De næste år ser vi frem til at holde snuden i sporet og fortsætte det gode samarbejde, så tog og installationer langs banen bliver klar - og danskerne kan få flere tog til tiden," siger direktør for Alstom i Danmark, Emmanuel Henry.
 
Det er nødvendigt med nye signaler
Det er nødvendigt at udskifte signalanlæggene på den danske jernbane, fordi de er gamle og slidte og stammer tilbage fra 1950'erne og 1960'erne. De er også dyre at vedligeholde, svære at skaffe reservedele til og skaber forsinkelser i togtrafikken. Banedanmark er derfor i gang med en af de største forandringer på den danske jernbane nogensinde, nemlig at udskifte de gamle signaler med et nyt, moderne og digitalt signalsystem. Med det nye system bliver signalerne, som står langs jernbanerne, flyttet ind på en skærm i lokomotivførerens førerrum.
 
De digitale signaler er med til at fremtidssikre jernbanen:
 
"Signalerne er med til at fremtidssikre jernbanen, så den kan blive en væsentlig del af fremtidens bæredygtige transport. Det er en kæmpe opgave, og det kan ikke undgås, at arbejdet kommer til at påvirke togtrafikken og passagererne. Signalsystemet installeres nemlig samtidig med, at 196 mio. passagerer hvert år transporteres rundt i Danmark, og der fragtes 8 million ton gods," siger direktør for Signalsystemer i Banedanmark, Søren Boysen. "
 
Digitale signaler
Banedanmark har nu installeret den nye signalteknologi i mere end 50 tog af flere forskellige togtyper. I alt indbygger vi den nye teknologi i mere end 200 af de nuværende tog på den danske jernbane, der skal kunne køre med det nye digitale signalsystem ERTMS. Nye tog kommer med den nye teknologi indbygget fra fabrikken.
 
Signalsystemet tages i brug i resten af Danmark frem mod senest 2030. De næste strækninger er:
o   Roskilde-Køge (2019)
o   Struer-Thisted (2020)
o   Langå-Struer-Holstebro (2021)
o   Køge-Næstved og Næstved-Rødby i 2021
o   Vejle-Holstebro-Herning-Skanderborg (2022)

Yderligere info

Sådan fungerer det nye signalsystem

Se film, der fortæller om signaludrustningen

Læs mere om signalsystemet på Banedanmarks hjemmeside.