Kom med på byggepladsen

Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet og få et helt særligt kig ind i, hvad det kræver at gøre Kong Frederik IX's bro klar til en grønnere jernbane.

29 pæle skal bores ned i havbunden. 11 brofag skal støbes lokalt. 50.000 m3 havbund skal udgraves for at kunne arbejde i området. Det er blot nogle af de ting, der nu bevæger sig fra tegnebræt til virkelighed, når vi udvider Kong Frederik IX's bro.
 
Broen over Guldborg Sund udvides med et ekstra jernbanespor, så den er klar til fremtidens dobbeltsporede bane mellem Ringsted og Femern. Når forbindelsen åbner i 2029, bliver den en hurtig og klimavenlig jernbanekorridor mod resten af Europa.
 
"Opgraderingen af broen er et vigtigt led i Ringsted-Femern Banen, som er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Den elektrificerede, dobbeltsporede jernbaneklapbro kommer til at have stor betydning både lokalt og for fremtidens tog, der skal fra Tyskland til Sverige. Det er et vigtigt arbejde, vi nu går i gang med, og jeg glæder mig til at fejre opstarten sammen med folk i området," fortæller anlægsdirektør i Banedanmark, Peter Jonasson, om det store projekt.
 

En unik mulighed for at komme helt tæt på 

Banedanmark markerer opstarten af brobyggeriet søndag den 29. oktober. Her er der mulighed for at komme med helt ind på byggepladsen og se, hvordan vi bygger den nye bro.
 
Dagen igennem er der aktiviteter for børn og voksne, der er lidt lækkert til ganen, og så er det muligt at tale med de mennesker, der arbejder på broen det næste lange stykke tid.
 
"Det er et spændende projekt at arbejde på, og i Banedanmark glæder vi os rigtig meget til at fortælle alle interesserede, hvad vi laver, og hvordan vi skaber broen. Vi støber bl.a. broelementerne lokalt på byggepladsen, og bropillerne skal vi støbe direkte i vandet. Senere i projektet bliver klappen produceret et andet sted, men så sejlet til broen, hvor den så monteres. Vi skal jo bygge en ny bro, der skal sættes sammen med den eksisterende jernbaneklapbro, og den klapbro skal fortsat være funktionsdygtig," siger Mette Koch Sonnenborg, der er projektleder i Banedanmark.
 
 

Fakta om fejringen søndag den 29. oktober 2023:

  • Banedanmark står klar fra kl. 10 til 14 med pølsevogn, store maskiner og overraskelser til børn.
  • Der vil bl.a. være en børnebyggeplads, hvor børn kan grave i grus. Og måske ligger der noget spændende dernede.
  • Der vil være en 3D-printet model af broen.
  • Der vil stå medarbejdere klar til at fortælle om projektet sammen med anlægsdirektør Peter Jonasson og projektleder Mette Koch Sonnenborg.
  • MT Højgaard vil også være til stede til at fortælle meget mere om projektet.

Oversigt over parkeringsmulighed:

 

Fakta om arbejdet med broen:

  • Kong Frederik IX's bro over Guldborg Sund skal opgraderes og udvides med et ekstra jernbanespor.
  • I den forbindelse udvides broen med 29 pæle.
  • 11 brofag støbes på selve byggepladsen. Bropillerne bliver støbt direkte i vandet.
  • Broen forventes at stå klar i 2026, hvorefter der bliver etableret kørestrøm på både den nye og den eksisterende bro
  • Det ikoniske brotårn består.
  • Broen vil fortsat være en klapbro for at sejltrafikken kan fortsætte.

Nyheder fra Ringsted Femern Banen