Ny bane Hovedgård - Hasselager

Som led i Togfonden DK - et politisk forlig af 14. januar 2014 mellem den daværende regering (S, R, SF), Ø og DF - skal der etableres ny bane mellem Horsens og Aarhus. Den nye banestrækning forventes at blive ca. 23-24 km lang, og løber fra Hovedgård nord for Horsens til Hasselager syd for Aarhus. Der er afsat 3,3 mia. kr. til projektet

Den nye strækning vil reducere baneafstanden mellem Horsens og Aarhus med cirka seks kilometer. Den nye strækning vil også skære seks minutter af rejsetiden. Derfor er strækningen en forudsætning, hvis rejsetiden mellem Odense og Aarhus skal reduceres til en time. 

Ny bane Hovedgård – Hasselager vil også aflaste den 29 km lange strækning, der løber over Skanderborg ved at øge kapaciteten mellem Aarhus og Trekantområdet. Det giver mulighed for flere afgange og højere hastigheder.

I en forundersøgelse udarbejdet af Trafikstyrelsen er udarbejdet to løsningsforslag til linjeføringen for banen i en korridor omkring Solbjerg. På baggrund af input fra høringssvarene har Banedanmark justeret de oprindelige linjeføringsforslag og medtaget yderligere et forslag. På nedenstående kort kan man se de tre linjeføringsforslag, som Banedanmarks videre undersøgelser vil tage udgangspunkt i.
Banedanmark har i den første høringsperiode - kaldet "idéfasehøringen" - modtaget et forslag til en alternativ linjeføring mellem Hovedgård og Gjesing fra Horsens Kommunes administration. Som beskrevet i høringsnotatet for idéfasen har Banedanmark gennemført en overordnet screening af forslaget. Banedanmark har valgt at medtage forslaget som et alternativ i det videre arbejde; det skyldes, at alternativet reducerer påvirkningen omkring Vedslet og Hovedskov, og ikke vil påvirke Vedslet Genbrugsplads. Det sidste er relevant, da omfanget af jordforureningen på den gamle losseplads er ukendt. Til gengæld er alternativet længere end linjeføringen langs Gl. Århusvej, og vil medføre en række andre påvirkninger. 
Banedanmark vil i forbindelse med undersøgelserne vurdere, om der er behov for en justering af linjeføringen. Alternativet vil blive undersøgt på lige fod med linjeføringen langs med hovedvejen, således at det er muligt at træffe valg om linjeføring på et oplyst grundlag. 
 
Den endelige linjeføring for hele strækningen mellem Hovedgård og Hasselager fastlægges først efter VVM-processen (Vurdering af Virkninger på Miljøet) er gennemført medio 2018, og det vil være en politisk beslutning, hvilken linjeføring der vælges. De tre skitserede linjeføringer eller Sydøstligt alternativ er derfor endnu ikke vedtaget, men er forslag, som VVM-redegørelsen og VVM-høringen vil tage udgangspunkt i. 

Den nye bane bliver elektrificeret og dimensioneres til at køre op til 250 km/t. 

Fakta

6
Minutter
Rejsetidsbesparelsen der kan opnås med Hovedgård - Hasselager
23-24
Km
Banens længde
3,3
Mia. Kroner
Anlægsbudget for Ny bane Hovedgård - Hasselager

Find mere information