Aktuelt

Digitale signalsystemer på fjernbanen og S-banen

Vi udskifter alle signalanlæg i Danmark

Banedanmark er i fuld gang med at skifte de gamle signalanlæg på jernbanen ud med nye, digitale signalsystemer. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

Frem mod 2033 skifter Banedanmark alle de gamle, analoge signaler langs hele jernbanenettet ud med nye, avancerede signalsystemer. De nye systemer bygger på ny digital teknologi og bliver rullet ud på både fjernbanen og S-banen – i alt mere end 2.600 kilometer. Danmark er det første land i Europa, som udruller digitale signalsystemer i hele landet.

Udrulningen af de nye systemer vil give jernbanen et markant teknologisk løft. Dermed spiller de nye signalsystemer ikke alene en vigtig rolle i forhold til at gøre jernbanen klar til fremtiden, men de baner også vejen for at elektrificere jernbanen, så togdriften kan blive endnu mere klima- og miljøvenlig.

Udrulningen af de nye signalsystemer vil have en række fordele, og det vil passagererne kunne mærke efterhånden, som de nye signaler bliver taget i brug på flere og flere strækninger.

På S-banen er formålet at skabe en mere stabil togdrift og flere tog til tiden. 

Fordele ved de nye signaler på fjernbanen:

  • Flere tog til tiden
  • Hurtigere tog
  • Bedre trafikstyring
  • Bedre trafikinformation
  • En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder
Stopskilt ved Lellinge

Ny udrulningsplan for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og leverandøren Alstom har udarbejdet en ny tidsplan for det nye signalsystem i Østdanmark

Læs hvorfor
Tog mellem Thisted og Struer

Fordelene ved det nye signalsystem

Der er flere fordele ved at få det nye signalsystem på fjernbanen

Læs om fordelene
Trafiktårn øst

Moderne trafikstyring

Læs mere om den nye digitale trafikstyring i Danmark

Læs om moderne trafikstyring
""

Digitale signaler på fjernbanen

Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.

Læs mere om ERTMS
""

Digitale signaler på S-banen

Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.

Læs mere om signalsystemet

Seneste nyt

Nye signaler til fjernbanen og S-banen

Banedanmark er i fuld gang med at skifte de gamle signalanlæg på jernbanen ud med nye, digitale signalsystemer. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

Frem mod 2033 skifter Banedanmark alle de gamle, analoge signaler langs hele jernbanenettet ud med nye, avancerede signalsystemer. De nye systemer bygger på ny digital teknologi og bliver rullet ud på både fjernbanen og S-banen – i alt mere end 2.600 kilometer. Danmark er det første land i Europa, som udruller digitale signalsystemer i hele landet.

Udrulningen af de nye systemer vil give jernbanen et markant teknologisk løft. Dermed spiller de nye signalsystemer ikke alene en vigtig rolle i forhold til at gøre jernbanen klar til fremtiden, men de baner også vejen for at elektrificere jernbanen, så togdriften kan blive endnu mere klima- og miljøvenlig.

Udrulningen af de nye signalsystemer vil have en række fordele, og det vil passagererne kunne mærke efterhånden, som de nye signaler bliver taget i brug på flere og flere strækninger.

På S-banen er formålet at skabe en mere stabil togdrift og flere tog til tiden. 

Fordele ved de nye signaler på fjernbanen:

  • Flere tog til tiden
  • Hurtigere tog
  • Bedre trafikstyring
  • Bedre trafikinformation
  • En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder
Medfinansieret af EU