Kong Frederik IX's bro

Kong Frederik den IX’s bro over Guldborg Sund på Nykøbing Falster er en klapbro, hvor der kører biler og tog. Hidtil har der kun været ét jernbanespor, men netop nu udvider Banedanmark broen, så der bliver plads til et ekstra spor. 

Ringsted-Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter og bliver en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa. Her er Kong Frederik IX's Bro et vigtigt led.

Jernbanen mellem Ringsted og Femern Bælt-tunnelen skal være dobbeltsporet for at kunne håndtere al den togtrafik, man forventer kommer i fremtiden. Derfor udvider vi broen, så der bliver plads til et ekstra jernbanespor. 

Om broen

Den nye jernbanebro er en betonbro med en klap i stål ligesom den nuværende bro, som er fra 1962. Bropillerne er blevet boret og støbt ude på bunden af Guldborg Sund, mens brodækket er støbt her på byggepladsen.

Broklappen er fremstillet i stål på fabrik i Rødekro og er sejlet hertil på pram for at blive løftet på plads. Broklap og brodækkene er løftet på plads med pram på Guldborg Sund, hvor hvert element løftes på plads fra flåde på vandet.

Når broen er færdig, bliver der anlagt et nyt jernbanespor på broen, der også elektrificeres, så den bliver klar til fremtiden klimavenlige el-tog.  Derudover bygges der også en ny jernbanebro over Prinsholmvej. 

Den nye bro:

  • bliver bygget parallelt med den eksisterende bro. 
  • får en elektrificeret klap, så broen kan åbnes for sejlere og skibe. 
  • er en del af den dobbeltsporede strækning fra Ringsted til Femern tunnelen
  • bliver færdig med spor og broklap i 2025-2026. El og signalsystem bliver færdigt i 2028, så det hele er klar til åbningen af Femern Bælt-tunnelen i løbet af 2029.  
Når banen er i drift, bliver det muligt at køre med klimavenlige el-tog fra København over Falster til Lolland og videre sydpå til Tyskland og resten af Europa - til gavn for både klima, trængsel og mobilitet.

Event

Den eksisterende jernbaneklapbro mellem Lolland og Falster

Kom til 'Åben byggeplads' 20. september

Vi fejrer, at den nye broklap ankommer til byggeriet og bliver forenet med den gamle bro ude på Guldborg Sund – og du er inviteret med.

Se invitationen

Billeder fra projektet

300 meter
bro forbinder Falster og Lolland.
1962
er året, hvor broen oprindeligt blev indviet.
100 tons
vejer den nye broklap.

Nyheder om projektet

11.09.2025
Den eksisterende jernbaneklapbro mellem Lolland og Falster

Tag imod den nye broklap

Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

18.12.2024
Tømt cofferdam i Guldborg Sund i forbindelse med KFIX-byggeriet

Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund

Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.  

26.09.2024
Vandhul på Lolland etableret for et år siden.

22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane

Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.

20.06.2024
"""

De mere end 100 broer, der skal bygges om

Vi bygger broer og renoverer de gamle. Se hvilke her, og bliv klogere på Banedanmarks arbejde med broerne i Danmark.

21.03.2024
Grøn bane

Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland

Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.

06.03.2024
Arbejdet på Kong Frederik IX's bro set gennem et rør

Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet

Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. I øjeblikket støber Banedanmark 29 piller og 14 elementer til broen.

30.01.2024
Mette Koch Sonnenborg

Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter

Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.

11.12.2023
""

Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg

I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.

23.10.2023

Kom med på byggepladsen

Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.

01.09.2023
Skærver på Lolland

120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern

På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.

17.05.2023
Råstofgrav

Lokale råstofgrave sparer millioner af kilometer i lastbil

Banedanmark har etableret 13 lokale råstofgrave på Lolland. Det giver en række gevinster.

30.04.2023

Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune

Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.