Banedanmark styrker sikkerheden på byggepladser
Det betyder, at alle, der arbejder og færdes på Banedanmarks bygge-anlægspladser, fremover skal bære fuldt klasse 3 reflekstøj, sikkerhedsstøvletter og sikkerhedshjelm. Derudover skal man have høreværn og øjenværn let tilgængeligt.
”Med de skærpede krav bliver det nemmere at gøre det rigtigt, fordi kravene om klasse 3-tøj, sikkerhedsstøvletter og hjelm fremover gælder overalt. Det er et vigtigt skridt i forhold til at styrke sikkerheden på Banedanmarks bygge-anlægspladser, og vi håber, at kollegerne tager godt imod dem ude på pladserne og straks hopper i den rette beklædning”, siger arbejdsmiljøchef Uffe Halldorsson.
Kravene til reflekstøj, sikkerhedsfodtøj, hjelm og personlige værnemidler gælder allerede for Banedanmarks ansatte, mens der vil være en implementeringsperiode for eksterne entreprenører, hvorefter reglerne træder endeligt i kraft pr. 1. januar 2026 for alle, der befinder sig på en bygge-anlægsplads. Du kan finde mere information på Bane.dk: Arbejdsmiljø | Banedanmark.
To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station
Bedre muligheder for at afvikle trafikken på Hellerup Station.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.