250 borgere fik status på Aarhus H byggeriet
Onsdag den 26. november inviterede Banedanmark igen borgerne i Aarhus til møde på rådhuset for at fortælle om Aarhus H-projektet, som nu er godt halvvejs i tidsplanen.
Borgerne kunne stille spørgsmål og få en snak med de fagfolk, som til daglig færdes på byggepladserne.
“Opbakningen til mødet var stor, og der var også en stor spørgelyst, hvilket jeg tolker som et tydeligt engagement fra aarhusianernes side i deres by og bane,” fortæller Helle Thambo, projektchef i Banedanmark.
Særligt var der interesse for at høre mere om status på sporarbejdet og det nye arbejde, som skal til at begynde på broerne i Aarhus.
“Vi har planlagt indholdet til infomødet sådan, at borgerne kan få information om både arbejdet i sporet og på broerne, som vi udfører nu, men også det fremtidige arbejde, hvor det nye digitale signalsystem og elektrificeringen vil fylde mere,” fortæller Helle Thambo.
Borgerne fik også en ekstra oplevelse til informationsmødet på rådhuset denne gang, da de kunne opleve den nye vandreudstilling, der består af otte aarhusianske portrætter, som skildrer personlige jernbaneminder. Minderne spænder vidt i både tid og alder og giver et fint billede af banens store betydning i Aarhus.
Læs mere om Aarhus H-projektet her: Projektsiden - Aarhus H
Her finder du vandreudstillingen i Aarhus: Program
To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station
Bedre muligheder for at afvikle trafikken på Hellerup Station.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.