Projekt ‘Internet i tog’ er ved vejs ende
Banedanmark er i mål med opsætningen af 46 nye radiomaster langs jernbanen.
![](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Mast_paa_Darketve_web.jpg?h=1080&w=1920&la=da&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=E76DBD4F52F7ED8CA76D7A4CB3A20232)
Banedanmark er i mål med opsætningen af 46 nye radiomaster langs jernbanen. Sammen med yderligere 13 master, som andre aktører har stået for, er internetdækningen i togene tæt på 100 procent.I perioden 2018-2021 har Banedanmark opsat 46 nye radiomaster langs hele det statslige jernbanenet med henblik på at sikre, at passagererne over hele landet kan få en god mobil- og internetdækning, når de er undervejs med toget.
”Det er en stor udfordring at sikre en stabil mobil- og internetdækning for passagererne i et tog. Ikke alene er de i konstant bevægelse og skifter mellem forskellige radiomaster, men de er også skærmet af togenes metalkonstruktion. Derfor er er vi glade for at være nået i mål med projektet, som er med til at give passagererne en bedre internetdækning, når de sidder i toget,” siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.
Bedre dækning for passagerer og banens naboer
Mobilnetoperatørerne har opsat antenneudstyr på de nye master. Det vil ikke alene være med til skabe bedre dækning i toget, men også i det lokalområde, hvor den enkelte mast er blevet opsat.
Få mere at vide om Internet i tog.
”Det er en stor udfordring at sikre en stabil mobil- og internetdækning for passagererne i et tog. Ikke alene er de i konstant bevægelse og skifter mellem forskellige radiomaster, men de er også skærmet af togenes metalkonstruktion. Derfor er er vi glade for at være nået i mål med projektet, som er med til at give passagererne en bedre internetdækning, når de sidder i toget,” siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.
Bedre dækning for passagerer og banens naboer
Mobilnetoperatørerne har opsat antenneudstyr på de nye master. Det vil ikke alene være med til skabe bedre dækning i toget, men også i det lokalområde, hvor den enkelte mast er blevet opsat.
Få mere at vide om Internet i tog.
FAKTA OM 'INTERNET I TOG':
- Projektet ’Internet i Tog’ blev vedtaget tilbage i 2016 som del af Togfonden, hvor der blev reserveret 100 millioner kroner til at sikre god internet- og mobildækning langs hele det statslige jernbanenet.
- Projektet er gennemført i samarbejde med DSB, Arriva, Telenor, Telia, TDC og teleselskabet 3.
- Derudover har kommunerne spillet en væsentlig rolle i projektet.
- Projektet vedrører alle strækninger på fjernbanen og regionalbaner, men ikke privatbaner.
Dét er blevet forbedret:
- Der er blevet opsat 46 nye radiomaster langs jernbanenettet fordelt ud over hele landet.
- Udover at give bedre dækning for passagererne kan de nye master også være med til at forbedre internet- og mobildækningen i det lokalområde, hvor den enkelte mast er blevet opsat.
- I alle DSB’s togvogne er der blevet installeret en såkaldt multi-Wi-Fi-løsning, som gør det muligt for passagererne via togets Wi-Fi at anvende signaler fra forskellige mobilnetoperatører.
- Derudover er der blevet installeret signalforstærkere i DSB’s togvogne. De forstærker signalet ind i toget for den enkelte mobilnetoperatør.
- Det er med til at øge kapaciteten på togets Wi-Fi, da alle passagererne i et tog ikke behøver at benytte det samme signal.
12.07.2024
![nyt spor bliver lagt](/-/media/Bane/Sporarbejde/Sporfornyelse.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=524B3B4D244389C64DBDD3B3E1E06C0D)
Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.
04.07.2024
![Den nye Lillebæltsbro, som forbinder Fyn og Jylland](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Lillebaeltsbroen.jpg?h=952&iar=0&w=1429&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=6D1496F98CD54C063273FA6B388162A0)
Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt på pause.
03.07.2024
![""](/-/media/Bane/Tog/IC3_Eltog.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=E47D1284EF1079994DFBBAC8EC573F49)
78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår
Der var masser af tog til tiden på fjernbanen i første halvår af 2024. Senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken.
26.06.2024
![Spor Københavns Hovedbanegård](/-/media/Oversigt-fra-CNB-mod-Hovedbanen-2-_-Jesper-Blaesild_small.jpg?h=1666&iar=0&w=2500&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=F537ED7415DEB9C15C4403742B76A607)
Kompleks planlægning bag sæsonens sporarbejder
Sæsonens sporarbejder er i fuld gang. Forud er gået en kompleks planlægning for at Banedanmark og entreprenørerne kan arbejde i sporet. Det kræver nemlig mange måneders forberedelse at få sporarbejder og køreplaner til at spille sammen, så togtrafikken og passagererne påvirkes mindst muligt.