Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg

Sidste år gennemførte Banedanmark et omfattende sporarbejde i Syd- og Sønderjylland, hvor banen fra Fredericia og ned mod den dansk-tyske grænse blev sporfornyet. Arbejdet blev ikke helt færdigt, så nu venter afslutningen på projektet. Så fra mandag den 29. september og frem til den 1. december gennemfører Banedanmark anden og sidste del af sporarbejdet.
Tre steder mellem Fredericia og Tinglev udskifter Banedanmark skinner, sveller og ballast, ligesom der gennemføres sporsænkninger og andre arbejder i sporet. Fire broer får nye kantbjælker og skærmtage, og hertil kommer en række andre arbejder som kabelomlægninger, kørestrømsarbejder og jordarbejder.
”Sidste år fornyede vi en stor del af strækningen, og nu går vi i gang med anden og sidste etape. Når sporarbejdet er ovre, får passagererne en mere driftssikker bane og dermed flere tog til tiden, da risikoen for hastighedsnedsættelser er langt mindre på en fornyet strækning.,” siger projektleder Niels Tolstrup Rasmussen.
To effektive måneder i sporet
De forberedende arbejder er i fuld gang, og fra mandag den 29. september foregår sporarbejdet både i dagtimerne og som natarbejde. I størstedelen af perioden kører der stadig tog i det ene spor, imens Banedanmark arbejder i det andet, men i en enkelt forlænget weekend vil der været totalspærret mellem Vojens og Rødekro.
”Arbejdet er planlagt, så vi kommer til at genere togdriften mindst muligt, men passagerer og naboer vil kunne mærke, at der er tale om et omfattende projekt. Vi kommer til at være synlige i landskabet, naboerne kommer til at kunne høre os, når vi arbejder, og der vil være reduktioner i togdriften,” siger Niels Tolstrup Rasmussen.
Efter planen er Banedanmark færdige med arbejdet mandag den 1. december. I december vil der desuden foregå justeringsarbejder på såvel de strækninger, der blev sporombygget sidste år, og på den del, der blev sporombygget i år.
Passagererne kan planlægge rejsen på Rejseplanen og holde sig opdateret på rejsen i ”Mit Tog”-appen. Det er også muligt at finde mere information om rejsemulighederne på DSB’s hjemmeside.
Læs mere om Banedanmarks baneprojekter her
FAKTA: Sporombygning Fredericia-Padborg:
- De forberedende arbejder er i gang, mens selve sporombygningen begynder den 29. september og varer frem til 1. december.
- Der vil være reduceret togdrift i perioden, så passagererne opfordres til at tjekke rejseplanen.
- Fra fredag den 7. november klokken cirka 22 og til og med mandag den 10. november kører der ingen tog mellem Vojens og Rødekro. Her vil togene være erstattet af togbusser.
Arbejdet består blandt andet af:
- Sporombygning – herunder udskiftning af skinner, sveller og ballast - på omkring otte kilometer af strækningen
- Udskiftning af sveller på omkring fire kilometer af strækningen.
- Sporjustering af det ombyggede spor
- Broarbejder på fire broer
- Kabelomlægninger
- Kørestrømsarbejder
- Jordarbejder

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.