To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station
Fornyelsen af spor og sporskifter på Hellerup Station er nu nået så langt, at Banedanmark har taget yderligere to spor igennem stationen i brug igen. Arbejdet med de sidste sporskifter er dog blevet forsinket.
Siden foråret er der blevet arbejdet intensivt med at forny slidte spor og sporskifter på strækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.
Arbejdet er stort set færdigt på selve strækningen, men blev forsinket på Hellerup Station, hvor arbejdet med et stort krydsningssporskifte viste sig mere kompliceret end forventet.
Alligevel er der bedring i sigte for de mange S-togspassagerer, der benytter Hellerup Station eller S-togsstrækningerne, der går igennem stationen.
Projektchef Malene Friis Aagaard siger:
”Mandag d. 24. november tog vi yderligere to fornyede spor i brug på Hellerup Station. Det giver bedre mulighed for at afvikle togtrafikken gennem stationen.”
Arbejde med sporskifte fortsætter
Nord for perronerne mangler der stadig sporskifter mellem spor 5 og 7. Anlægget af sporskifterne er blevet forsinket af leveringsudfordringer og uforudsete udfordringer med sporet. Banedanmark forventer derfor, at denne sidste del af projektet fortsætter frem til det tidlige forår.
”Vi er rigtigt ærgerlige over, at arbejdet med sporskifterne på Hellerup Station trækker ud, da vi selvfølgelig gerne vil være færdige af hensyn til både naboer og togpassagerer. Vi arbejder hårdt på at afslutte projektet så hurtigt som muligt,” siger Malene Friis Aagaard.
Ændringer på S-togstrafikken frem til 23. marts 2026
I Banedanmarks trafikdivision er afviklingen af togtrafikken gennem Hellerup Station planlagt i tæt samarbejde med DSB. Områdechef i Trafik, Banedanmark Claudia Jørgensen siger:
”Nu har vi to spor mere til rådighed på Hellerup Station. Det hjælper en del i forhold til afvikling af togtrafikken gennem stationen. Men det er klart, at de manglende sporskifter giver mindre fleksibilitet, og derfor vil der desværre fortsat være ændringer på enkelte S-togslinjer de kommende måneder.”
Linie F, Ringbanen, fortsætter i 10-minutters drift, men DSB nu er vendt tilbage til normal drift på Farumbanen, hvor passagerne gennem en periode skulle benytte den omlagte linje A.
Banedanmark og DSB opfordrer togpassagererne til at planlægge rejsen på Rejseplanen. Det er desuden muligt at finde mere information på DSB’s hjemmeside.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.