Broindskub
Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.
BROERNE BLIVER SKUBBET PÅ PLADS
Det tager lang tid for en betonbro at størkne. Derfor bygger Banedanmark ofte broerne ved siden af jernbanen og spærrer først sporet, når alt er klart. Så kan den gamle jernbanebro blive revet ned, den nye skubbet på plads og sporet gjort klar til togdrift.
Et broindskub foregår på følgende vis:
- Broerne støbes på en midlertidig placering ved siden af det eksisterende bane.
- Den gamle bro rives ned
- Den nye bro skubbes ind på såkaldte "baksebjælker" - og det skal være millimeterpræcist
- Banedæmningen genopbygges omkring den nye bro
- Spor og sporkasse genopbygges
- De broer, der skubbes ind, er jernbanebroer, der fører hen over vejen
- Et broindskub foregår ved en hastighed på få meter i timen, så det kan godt vare mellem 5 og 12 timer at få en bro skubbet på plads
- Alternativet er at udføre broerne på stedet. Dette ville være en billigere løsning, idet man ikke skal skubbe broerne på plads. Men det ville kræve en lukning af banen i flere måneder
Her kan du se en video, der på to minutter viser et broindskub ved Slagelse - hele broindskubbet tog fire dage.
04.07.2024
Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt på pause.
13.06.2024
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.
05.02.2024
Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
02.02.2024
Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.