Banedanmark undersøger

Ny forbindelse på tværs af Lillebælt

Vejdirektoratet og Banedanmark gennemfører en strategisk analyse af en ny forbindelse på tværs af Lillebælt.

 

Baggrund
Lillebæltsbroerne udgør en helt central del af Danmarks infrastruktur og binder landsdelene øst og vest for bæltet tæt sammen. Begge broer er i dag i god stand, men med henholdsvis 95 og 55 år på bagen er de to forbindelser en kritisk sårbarhed i det samlede vej- og banenet.

Den oprindelige strategiske analyse af en ny Lillebæltsforbindelse blev sat i gang med Infrastrukturplan 2035 og havde fokus på kapacitet og trængsel. En screening viste imidlertid, at den ældste Lillebæltsbro fra 1935 kan levetidsforlænges, samt at trafikprognoserne for den Nye Lillebæltsbro forudser knap så store stigninger som tidligere forventet, hvorfor trængslen over Lillebælt først vil ramme et kritisk niveau efter 2040. Screeningen pegede på, at en vejforbindelse syd for Middelfart umiddelbart er den mest samfundsøkonomisk rentable løsning.

Det videre arbejde med den strategiske analyse blev sat på pause, indtil forundersøgelsen af en Als-Fyn-forbindelse var afsluttet. Den viste, at en sådan forbindelse kun vil kunne aflaste Lillebæltsbroerne i begrænset omfang.

Formål
Med det nye kommissorium genoptages analysen, men nu med ændret fokus på forsyningssikkerheden. Lillebæltsforbindelserne er uundværlige for både person- og godstrafik og analysen skal give et beredskab i tilfælde af, at en af broerne - eller begge - får væsentlige funktionsnedsættelser. Analysen vil derfor blandt andet undersøge:

En ny vejforbindelse parallelt med den nye Lillebæltsbro.
En ny kombineret vej- og baneforbindelse parallelt med Den Gamle Lillebæltsbro).
Analysen skal afklare, hvilke muligheder der findes for at placere nye forbindelser tæt på de eksisterende, samt vurdere anlægsskøn, trafikprognoser og samfundsøkonomiske konsekvenser.

Med denne analyse skabes et beslutningsgrundlag for, hvordan Danmark på sigt kan sikre stabile og robuste forbindelser på tværs af Lillebælt.

Resultaterne forventes at være klar ved udgangen af 2026.

Analysen gennemføres af Vejdirektoratet i samarbejde med Banedanmark og med Transportministeriet som en del af følgegruppen.

Hvad er en strategisk analyse?

Inden der tages politisk beslutning om anlæg af en eventuel ny Lillebæltsforbindelse, skal projektet analyseres på en række niveauer.

En strategisk analyse indgår som det første indledende analysestadie. Her gennemføres forskellige undersøgelser på et helt overordnet niveau for at afdække mulige perspektiver og udfordringer i forbindelse med projektet.

Når den strategiske analyse er færdig, skal der tages stilling til, om man vil gå videre med en mere detaljeret forundersøgelse. Det kan også være, at man vælger ikke at gå videre med projektet.