Nye spor klar mellem Skjern og Holstebro

Efter mere end fire måneders intensivt sporarbejde, hvor togene har været erstattet af togbusser, er togene igen tilbage på jernbanen mellem Skjern og Holstebro.
Siden 1. marts har Banedanmark fornyet og opgraderet jernbanestrækningen og gjort den klar til Midtjyske Jernbaners kommende batteritog. Desuden har Banedanmark benyttet lejligheden til at ombygge sporet på stationerne i Ringkøbing, Lem, Ulfborg og Vemb.
”Dele af strækningen mellem Skjern og Holstebro trængte til fornyelse. Derfor har vi udskiftet skinner, sveller og skærver på 27 kilometer af strækningen, hvilket også giver en mere behagelig rejse,” siger projektleder Morten Sylvest Hansen.
Perronerne på Lem Station er blevet fornyet i samme omgang, ligesom to broer er blevet renoveret, og der er blevet arbejdet i overkørsler og passagerovergange. Sidst, men ikke mindst, så er sporets bæreevne blevet øget, så sporet er klar til at tage imod Midtjyske Jernbaners kommende batteritog,
”Vi siger tak for tålmodigheden og for lån af jernbanen og stationerne, og vi er glade for at aflevere en fornyet og fremtidssikret jernbane til såvel passagererne som til togene fra Midtjyske Jernbaner,” siger Morten Sylvest Hansen.
Hos Midtjyske Jernbaner glæder man sig til at køre på strækningen igen og til at byde passagererne velkommen tilbage i togene efter flere måneder med togbusser.
"Jernbanen mellem Skjern og Holstebro har virkelig fået et løft, og vi anerkender den store opgave, som Banedanmark nu har løst. Vi glæder os inderligt over at være tilbage på sporet, og vores passagerer vil kunne mærke en forskel," siger direktør hos Midtjyske Jernbaner Martha Vrist.
Ladefaciliteter til batteritogene
Arbejdet fortsætter på Skjern og Holstebro stationer i de kommende måneder. Her er Banedanmark nemlig i fuld gang med at etablere ladefaciliteter til de kommende batteritog, ligesom Midtjyske Jernbaner er i gang med at etablere ladefaciliteter ved Lemvig Station. Ladefaciliteterne ventes klar til efteråret, hvorefter Midtjyske Jernbaners nye batteritog kan sættes i fuld drift.
Banedanmarks sporfornyelse mellem Skjern og Holstebro:
- Sporkassen, sveller, ballast og skinner er udskiftet på store dele af den 67 kilometer lange strækning.
- Banen er opgraderet til at kunne håndtere akseltryk på 22,5 ton. Den tidligere bane kunne klare akseltryk på 17,5 ton.
- Banedanmark har bygget nye perroner på Lem Station
- Sporarbejder og ændringer i sporgeometrien på Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb stationer.
- Ni sporskifter er udskiftet.
- Der er gennemført broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro
- 16 overkørsler er fornyet.
- Tre passagerovergange på Lem, Vemb og Ringkøbing stationer er fornyet.
Læs mere om sporfornyelsen af strækningen mellem Skjern og Holstebro her.

Elektrificeringen af jernbanen
Frem mod 2027 sætter Banedanmark strøm til store dele af banen
Læs om elektrificeringen
Nye signalsystemer
Frem mod 2033 ruller Banedanmark nye digitale signalsystemer ud på hele jernbanen
Læs mere om signalsystemerne
Vi fornyer jernbanen
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen
Find aktuelt sporarbejde
Fortidsminder udskyder perronfornyelse
Fund fra bronzealderen er dukket op på Banedanmarks byggeplads ved Kvissel Station. For at give tid og plads til de arkæologiske udgravninger ombygger Banedanmark derfor først perronerne til næste år.

EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.

Sporfornyelse påvirker trafikken på travl strækning
Banedanmark fornyer sporene mellem Høje Taastrup og Roskilde, og det kan desværre mærkes på den travle strækning.

Mennesker med synshandicap får det lettere på Roskilde Station
Det bliver i fremtiden lettere for mennesker med synshandicap at færdes på Roskilde Station, hvor Banedanmark opsætter ledelinjer.