Varme skinner

Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.

I jernbaneskinner er der forskellig spænding alt afhængig af, hvor varmt eller koldt der er. 

På meget varme sommerdage kan skinnerne udvide sig i varmen, og så kan det være nødvendigt at sætte hastigheden ned. 

Særligt når lufttemperaturen nærmer sig 25 grader med svag vind og meget solrigt vejr, kan den målte skinnetemperatur overskride 40 grader.  Gør den det, sender vi en varmevagt ud at inspicere sporet det pågældende sted. 

Tidligere blev skinnetemperaturen overvåget manuelt, men fra 2022 overvåger vi skinnetemperaturen via fjernovervågning. Helt konkret er der opsat mobile temperaturmålere på skinnerne de steder, hvor vi ved, at der er behov for at overvåge temperaturen. Via systemet får varmevagten en varslingssms, hvis skinnetemperaturene når op på 38 grader. 

Præventiv indsats

Vi arbejder hele året rundt for at sikre, at der er det rigtige træk eller tryk i skinnerne. Ved hjælp af maskiner er vi ude at udligne spændingen i skinnerne, så trækket eller trykket i skinnerne hele tiden er tilpasset vejrforholdene.

Hele jernbanenettet bliver desuden hvert forår gennemkørt med målevogn for at finde overfladerevner og indre revner. I løbet af sommeren og efteråret bliver revner og fejl i skinnerne repareret, så de kan modstå trækspændingerne.

Neutraltemperaturen i skinnerne er cirka 20 grader. Her er der hverken et træk eller et tryk i skinnen. 

Om vinteren, når skinnerne er kolde, er der træk i skinnen, og der kan opstå revner eller brud i skinnen.

Er det farligt med varme skinner?

Nej, det er ikke farligt, når varme skinner opstår. Hvis vi får mistanke om, at der er opstået varme skinner et sted på jernbanenettet, tager varmevagten ud for at måle trykket i skinnerne. Hvis trykket er for højt, kan det være nødvendigt at sænke hastigheden for de tog, der kører på strækningen. 

Typisk sættes hastigheden ned midt på dagen for så at blive sat op igen om aftenen, når det bliver køligere.

Sjældne gange er trykket så højt i skinnerne, at togtrafikken på en strækning i kortere perioder midlertidigt bliver indstillet, indtil trykket er faldet i skinnerne. Det sker heldigvis sjældent.   

 


 
Efterår på banen

Løvfald

Sådan arbejder vi sammen med tagselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.

Læs om vores arbejde
""

Skybrud og kraftig regn på banen

Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.

Læs mere om dæmningerne
Tog igennem vinterlandskabet

Sne og frost i sporet

Skulle vinteren komme, er vi klar.

Læs om vinterberedskabet